JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Marksänd digital-TV ifrågasätts av TV-industrin och brittiska Labour
Marksänd digital-TV har blivit en politiskt het fråga i Storbritannien.

Detta sedan oppositionspartiet labour och delar av TV-industrin kritiserat den konservativa brittiska regeringen för deras policy på området.

Kritikerna menar att marksänd digital-tv kommer att få mycket svårt att konkurrera med kabel- och satellit-tv, som vinner allt fler tittare i Storbritannien.

Trots att den brittiska regeringen varit tidigt ute med att införa ett regelverk för marksänd digital-TV menar kritikerna att man inte haft vett att stödja tekniken på rätt sätt.

Regeringen har exempelvis inte presenterat några planer för hur sändarnätet ska finansieras och än mindre vem som skall bekosta utvecklingen och subventioneringen av mottagare.

Installeringen av en infrastruktur för marksänd digital-tv i Storbritannien väntas kosta över 200 miljoner pund.

Notan blir ännu större om utvecklingen och subventionerna av mottagare också inräknas. Och det är knappast troligt att regeringen är beredd att finansiera ett stort nationellt projekt om det finns risk för misslyckande.



Frigör frekvensutrymme


Införandet av marksänd digital-tv kan dock i slutänden bli mycket inkomstbringande för den brittiska staten, eftersom ett mycket brett radiospektrum, som idag utnyttjas för analoga TV-signaler, frigörs och kan erbjudas exempelvis telekomindustrin.

Försäljningen av detta frigjorda radioutrymme beräknas kunna inbringa över 5 miljarder pund.

Risken är dock stor, menar kritikerna, att marksänd digital-tv inte kan hävda sig i konkurrensen med kabel- och satellit-tv. För att lyckas måste den marksända tjänsten erbjuda något de båda konkurrenterna inte redan erbjuder, anser man.

Detta något är, enligt vissa bedömare, interaktiva TV-tjänster. Marksänd digital-TV måste helt enkelt erbjuda tvåvägstjänster annars kommer kabel- och satellitbolagen att vinna kampen om tittarna, menar dessa.

Gittan Cedervall

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)