JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Positionering ny jättetjänst
Positionering i mobilnät, utan GPS eller andra tillägg, kan bli en ny jättemarknad för mobilteleföretag. Svensk teknik ligger mycket bra till.
Fyra svenska företag - Ericsson, Telia, Saabtech Systems och Mobilaris - lägger sig nu i första spår på en helt ny jättelik positioneringsmarknad, värd flera hundra miljarder kronor.
 
De fyra planerar att rulla ut en hel rad nya positioneringstjänster som Telia blir först i världen med. Exempelvis kan kunder med Dof-abonnemang få reda på närmaste restaurang genom att fråga och få svar via mobiltelefonen. Denna tjänst är i drift redan idag.
 
Operatörerna siktar på att uppgradera de befintliga mobiltelefonnäten så att varje enskild mobiltelefon kan följas med en precision på mindre än 100 meter i normalfallet. Helt nya tjänster kan därmed erbjudas eftersom positionsuppgiften kan samköras med uppgifter om närmaste bensinmack, restaurang eller taxikund. En annan effekt är att stora fordonsflottor kan styras.
 
Enligt Ericsson kommer så mycket som 60 procent av framtidens mobiltelefonisamtal kommer att utnyttja positioneringstjänster. Och under hösten skall Telia lansera en ny bred tjänst varje månad i Sverige, enligt planerna.
 
Globala standarder för hur mobilnäten skall producera positioneringsuppgifter är också på god väg. För GSM-näten blev den nya standarden för Location Services, som det heter på engelska, klar i våras och förslag finns framme för de två stora USA-standarderna.
 
De fyra svenska företagen har höga försäljningsmål:
 
- Jag tror vi kommer att sälja för miljarder, men hur lång tid det tar återstår att se, säger Ingvar Johansson, vice vd för Saabtech Systems vars 60 anställda, huvudsakligen konstruktörer, började utveckla det nya systemet förra året.
 
Saabtech återanvänder konstruktioner och kunskaper från militära ledningssystem. Företagets system, MDR, klarar bland annat interaktiv styrning av fordon, kontroll av fordon och gods, säkerhet och överfallslarm.
 
även Mobilaris AB, som bildades för två år sedan av tekniker från Telia, tror man sig kunna nå miljardomsättning. Det säger vice vd Amalendu Parasnings.
 
Mobilaris är uppstickarföretaget på den nya positioneringsmarknaden. Man har utvecklat en tjänsteserver som ska säljas till nätoperatörerna. Tjänsteplattformen kan exempelvis användas för att koppla ihop positioneringsdata med Telias Gula Sidor. Informationen når abonnenterna via SMS eller wap. Företaget har idag 15 anställda.
 
- Vi har pratat med en mängd operatörer utomlands som är jätteintresserade. Vi ligger i förhandlingar med sex, sju operatörer idag, berättar Parasnis.
 
Det finns flera grundtekniker för att ta fram positionsuppgifter. Den högsta noggrannheten nås med satellitbaserade system som GPS men nackdelen med dessa är att de förutsätter att varje användare utrustas med GPS-mottagare.
 
Det blir då billigare att inhämta information om var mobiltelefonerna finns. En annan fördel är att mobilnäten når mobiltelefonerna även inne i byggnader medan GPS kräver fri sikt.
 
Mobilnäten håller redan idag reda på var varje mobiltelefon finns. Genom att förädla information som redan finns i mobilnätens signalnät går det att komma ner i 60 meters precision i storstäderna och 300 meters precision i glesbygd. enligt Ericsson. Detta med befintliga GSM-telefoner utan extrautrustning eller byte av sim-kort. Det som behövs är bearbetning av signalnätets data i en ny positioneringsserver som införs i mobilnätet. Denna lösning blir billigast, och det är den som Ericsson och andra leverantörer satsar på.
 
Till de kunder som också är beredda att betala extrakostnaden för GSM-telefoner utrustade med GPS kan nätoperatörerna sälja en tjänst som klarar högre precision.
 
Den standard som Etsi utarbetat innehåller nämligen fyra olika alternativ. De två första baseras på att positioneringsinformationen genereras i mobilnätet utan minsta förändring i mobiltelefonerna. Dessa kallas Up-link time of arrival och Cell ID timing advance.
 
Det tredje alternativet innebär att det befintliga sim-kortet i mobiltelefonen byts ut för att klara tjänsten. Det fjärde innebär att GSM-telefonen även utrustas med GPS-mottagare. De två sista alternativen blir betydligt dyrare.
 
Ericsson satsar framför allt på Cell ID timing advance och räknar med att denna teknik blir dominerande i GSM-världen. Ericsson, Nokia och Motorola gick fram med gemensamt förslag om detta i Etsi. Ericsson räknar även med att samma grundteknik slår igenom i de amerikanska mobilnäten.
 
Alla de tunga mobilnätleverantörerna är i full färd med att utveckla nya produkter för positionering.
 
- De flesta leverantörerna kommer att klara GSM-standarden våren 2001, säger Christopher Kingdon, ansvarig för positioneringsprodukter i Ericsson.
 
Detta är viktigt för att tjänsterna skall få spridning. Många operatörer har nätutrustning från flera leverantörer, exempelvis Telia som har utrustning från Ericsson och Nokia.


anv_13 anv_13
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)