JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Macaos ska lägga mönsterkort tillrätta

Slopad startavgift på småserier av mönsterkort, mindre materialåtgång hos tillverkaren och sekundsnabba svar på konstruktörernas prisförfrågningar om tillverkningen. Det hör till de fördelar som gratisprogrammet Macaos ska ge, enligt den norska tillverkaren Elprint.
- Vi är på helt oplöjd mark och vi har fått det att fungera elegant, säger Helge Nilsen som äger och driver Elprint i Bergen.

Programmet kan allra enklast ses som ett filter mot ofullständiga mönsterkortsbeställningar, men omfattar i själva verket en bred palett av kommunikationsverktyg för att få bort handpåläggningarna mellan mönsterkortslayouten och produktionen.

Elprint spelar en dubbelroll, som både utvecklare av Macaossystemet och som dess hittills främsta användare. Elprints kunder laddar ner kundprogrammet gratis, och använder det som gränssnitt när de ska skicka över sina layoutfiler för produktion.

Men den största delen av Macaossystemet ligger på en server i Elprints fabrik, där det utgör basen i hela informationsflödet. Det omsätter i princip automatiskt kundens beställning till instruktioner för borrar, fräsar och andra maskiner. För de kunder som använder Macaos slopar Elprint hela startavgiften, och priset kan krypa ända ner till en tredjedel på små beställningar.

Kundens gränssnitt är som sagt gratis, men Elprint hoppas tjäna pengar på att sälja fabriksdelen av systemet till andra mönsterkortstillverkare. Kundgränssnittet innehåller en sida som automatiskt kan hämta prisuppgifter via Internet inom en minut, och med fler tillverkare anslutna till systemet kan kunden snabbt jämföra priser. Programmet skulle alltså kunna bli kundens länk mot ett helt nätverk av tillverkare, vilkas sammanlagda konkurrenskraft skulle kunna öka.

Uppåt 100 offerter per dag lämnas idag automatiskt från Elprints databaser, varav en hel del går till samma personer som ställer upprepade prisfrågor. Drygt 500 användare har beställt Macaos hittills, och cirka sju kopior om dagen skickas iväg. Och enligt Helge Nilsen har Elprint ökat sitt kundantal med över 30 procent sedan programmet lanserades vid nyår.

Elprint vill fortsätta att utveckla systemet, så att det bland annat kan fylla motsvarande funktion, mellan layout och produktion, även för kretsmontering.
Alexander Kristofersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)