JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Flygplan utan pilot får vänta med elektronik

Ett förarlöst flygplan behöver naturligtvis en mängd elektronik. Men exakt vad som behövs vet ingen ännu. Ett års planering och specificering krävs innan man på Saab kan börja fundera på vad som ska köpas färdigt, vad som behöver utvecklas och om man eventuellt har något inom koncernen att bidra med.

Flygplanskonstruktörer och strateger över hela världen står enade. Obemannade flygplan är framtidens melodi. De ska ta över de långtråkiga och farliga jobben som inte kräver allt för komplicerad beslutsförmåga. Som miljöövervakning och fraktflyg i det civila eller attack och spaning i det militära.

Men under överskådlig tid kommer de inte att ersätta pilotens roll som garant för en säker resa i det civila flyget. Inte heller jaktpilotens roll i det militära.

På Military Aerospace Future Products & Technology hos Saab i Linköping arbetar man sedan tre-fyra år tillbaka seriöst med att ta fram ett svenskt koncept för ett obemannat flygplan, ett så kallat UAV - Uninhabited Air Vehicle - eller UCAV - Unmanned Combat Air Vehicle - som det heter i USA.

Först och främst ska det flyga

Det man hittills jobbat mest med är den så kallade konfigurationen; med aerodynamiken och planets utformning. Av Sharc, Swedish Highly Advanced Research Configuration, en modell med smygegenskaper har man gjort en liten prototyp som redan testats i Flygtekniska försöksanstaltens höghastighetsvindtunnel i Stockholm.

När det gäller andra viktiga delar som styrsystem, avionik och kommunikationsteknik har man hittills arbetat med att identifiera och beskriva de funktioner som planet kommer att behöva. Denna kravspecifikation ska ligga till grund för fortsatt arbete.

- Vi tar fram många alternativa koncept. Det är viktigt att ha ett stort material att utgå ifrån om det skulle bli allvar, säger Anders Lundqvist som är systemingenjör på Framtida produkter.

- Vi beskriver de funktioner som hanterar navigering, styrning och mönsterigenkänning, det vill säga att planet lär sig känna igen olika situationer och lär sig hantera dem, förklarar Anders Lundqvist.

- Det som skiljer Saabs ambitioner från andras är att vi vill bygga luftvärdiga farkoster som är lika bra som bemannade militärflygplan. När det gäller haverifrekvens har vi som mål ett haveri på 100 000 flygtimmar jämfört med ett på tusen hos andra UAV.

- Vi söker motsvarande redundans för UAV som för Gripen. Ett komponentfel i vitala funktioner får inte leda till systemhaveri. Vi löser det genom flerkanalig back-up, säger Lundqvist.

På Saab har man ju gjort viktiga erfarenheter under utvecklingen av Gripen och dessutom ingår det i arbetet att skaffa en överblick över det internationella läget. Bemannade plan som Gripen är gjorda för såväl jakt som attack och spaning. Ett obemannat militärt plan blir mer specialiserat och kommer i första hand att klara attack och spaning.

- Jaktuppdraget är betydligt svårare och kräver ett väldigt omfattande systemtänkande. Det är inget som kommer i närtid, säger Anders Lundqvist.

- Vi ser över vilka system som redan finns, och vad man kommer att behöva nyutveckla. Det gäller framför allt planets autonoma beslutsfattande, där det kan handla om att ta fram nya algoritmfunktioner och korttidsloopar. Inte förrän i slutändan inventeras vilka komponenter som redan finns, identifieras vilka som inte räcker till och i så fall ta fram nya, säger Anders Lundqvist.

Saab av idag är ju inte något komponentföretag även om man har viss tillverkning i Jönköping. På frågan om Saab själv tänker ta fram komponenter svarar Lundqvist:

- Kan man tillgodose behoven inom koncernen så ligger det nära till hands. Men man måste se till affärsidén som helhet och undersöka andra alternativ.

Fyra år att bygga

- Det är mycket svårt att bedöma när vi skulle kunna få ett beslut om att köra igång. Men väl där måste vi inom ett år ha en god idé om vilka komponenter vi behöver för att allt ska kunna sättas ihop inom fyra år som är planen.

- Om det blir nödvändigt att ta fram nya komponenter måste vi vara ute ännu tidigare. Det som är viktigt nu är att finna intressenter som vill ha UAV och som vill vara med och utveckla dem från början, efter sina önskemål, säger Anders Lundqvist.


Erika Ingvald

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)