JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. En hårt fokuserad visionär

Robert Largren vill höja tekniknivån genom samarbete med andra

För att möta utmaningarna inom framtidens mobiltelefoni krävs att programvaruföretagen börjar agera tillsammans. Tidigare konkurrenter kan bli samarbetspartners. Det tror i alla fall Robert Largren, visionär på Enea OSE.
- Man kan väl lite skämtsamt säga att min uppgift är att luta mig tillbaka i fåtöljen, beskåda det som har hänt och försöka förutspå vad som kommer att behövas i framtiden, säger Robert Largren.

Han ansvarar för den strategiska utvecklingen på Enea OSE. Det innebär att han ska lyfta blicken från det vardagliga produktionsarbetet. Uppgiften är i stället att blicka framåt och se morgondagens behov av realtidsoperativsystem och hur de behöver förändras. Till arbetet hör även att hitta nya tillämpningsområden för det egenutvecklade realtidsoperativsystemet OSE. Ny teknik ställer nya krav.

- Idag arbetar vi exempelvis tillsammans med flera stora kunder för att anpassa OSE till nya nätverksprocessorer och optiska routrar.

Robert Largren har sett företaget utvecklas från att vara ett konsultföretag till att mer och mer fokusera på produktutveckling. Den stora tillväxtpotentialen ligger i försäljningen av realtidsoperativsystemet OSE.
- I den kommande satsningen inom 3G finns naturligtvis en enorm möjlighet att expandera verksamheten.

Morgondagens mobiltelefoni kommer dock att ställa höga krav på att snabbt kunna transportera allt mer information igenom systemet. I stort tror Robert Largren att OSE kommer att fungera bra som det är idag för tredje generationens mobiltelefoni, då det är uppbyggt för att klara snabb genomströmning av information. OSE har en meddelandebaserad arkitektur för distribuerade system fördelade över geografiskt spridda områden. För att få ytterligare prestanda kommer bland annat länkhanteringen att förbättras.

Som framtidsstrateg ser han inga större bekymmer med att Enea har valt att begränsa sig till telekommunikation.
- Tvärtom, telekom finns snart överallt. I och med att fler och fler tillämpningsområden bygger in kommunikationsfunktioner får vi ett allt större område att arbeta inom.

Håller greppet om Telekom

Fordonsindustrin är exempel på ett område som företaget inte fokuserat på tidigare, men som nu har blivit intressant på grund av att tekniken blir alltmer kommunikationsorienterad.

- Vi kommer att fortsätta fokusera på telekommarknaden. Bästa sättet att bli verkligt framgångsrik är att koncentra sig på den verksamhet man behärskar.

Därför ser han inte nya operativsystem som exempelvis Epoc och Windows OS som ett hot utan snarare som ett komplement.
- Olika operativsystem är bra på olika saker och det ska man utnyttja.

För att förklara sitt resonemang nämner han Epoc. Det är ett realtidsoperativsystem som Ericsson, Nokia och Psion samarbetar om för mobiltelefoni. I en mobiltelefon finns ofta flera processorer, en signalprocessor som sköter telekommunikationen och en annan kraftfullare processor för att driva gränssnittet mot användaren. Epoc är utvecklat för att hantera användargränssnittet. OSE däremot används för att sköta kommunikationen.
- Genom att samarbeta med andra kan vi svinga oss till en högre teknisk nivå och ta oss in på nya områden.

Hela världen under fötterna

OSEs feltoleranta egenskaper gör det även lämpligt för säkerhetskritiska tillämpningar med höga krav på tillgänglighet.
- Säkerhetsutveckling är ett viktigt område för oss.

Därför sneglar Robert Largren mot landbaserade trafikkontrollsystem och telekommunikation mellan flygplatser. Tillämpningar som ställer mycket höga krav både på kommunikationskapacitet och säkerhet. Således en extra utmaning.
- Det är en nytt område som jag gärna skulle se att vi satsar på.

Med operativsystemet OSE snurrande i Ericssons basstationer är företaget utan tvekan Eneas största enskilda kund idag. Men andra kunder allokerar allt mer av produktionen.

- Faktum är att 50 procent av försäljningen sker i USA i dag. Sedan vi öppnade kontor där 1999 har vi expanderat något enormt, trots att det är en jättemarknad som inte är särdeles lätt att ta sig in på.

- Våra amerikanska kunder är främst mindre avknoppningsföretag inom telekombranschen. De är nya på marknaden med egna idéer och prövar gärna något nytt som snabbt kan få dem att komma ut på marknaden.

Med ett nyöppnat kontor i Tokyo inledde Enea i slutet av september sin storsatsning på den asiatiska marknaden.
- Vi tror att enbart Japan kommer att utgöra 15 procent av vår omsättning i framtiden. Här är trådlös kommunikation i kombination med konsumentelektronik det som kommer att bli riktigt stort.


Lisa Ringström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)