JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Syr ihop konstruktion, produktion, inköp, ledning och underleverantörer

Nu går amerikanska bom.com in på den nordiska marknaden och elektronikindustrin är en av de branscher från vilken företaget vill knyta till sig kunder. Företaget har ett webbaserat verktyg uppbyggt kring en struktur för hanteringen av styckelistor (bill of materials, bom) som är till för att förenkla, snabba upp och kostnadseffektivisera produktutveckling.
- Vi har inte satt upp några mål ännu men den totala potentialen för Sverige ligger på 15 000 till 20 000 användare, säger Mattias Andersson som ansvarar för Europaetableringen.

Systemet är tänkt att underlätta samarbetet kring att utveckla en produkt längs hela kedjan och redan från början baka in information om kostnader för olika komponenter. Tack vare webbkonceptet behöver inte användare införskaffa vare sig mjuk- eller hårdvara utan klarar sig med dator och webbläsare. Licensen kostar 1 000 dollar per år och användare. Enligt företaget innebär detta besparingar på över 95 procent år ett och på upp till 85 procent om året därefter jämfört med traditionella klient-serverlösningar.

Webbplattformen ger alla i kedjan ständig tillgång till komplett, uppdaterad information om den nya produkten, såväl konstruktörer, produktionstekniker, inköpare och ledning som underleverantörer. I bom.com samlas bland annat data om artikelnummer, artikelnamn, information om nya versioner, återförsäljare, priser, ledtider, cad-ritningar och Gerberdata.

- Systemet är ett komplement till affärssystem som MPS och klarar allt som inte traditionella PDM-system klarar. Det är helt transparent för cad-vertyget Solidworks och fler och kommer att integreras fram till sensommaren, säger Andersson.

- Men styrkan är enkelheten. Jag har själv erfarenhet av att arbeta som produktionstekniker hos Nokia och SCI. En preliminär uppskattning är att man med bom.com sparar 60 till 70 procent av den tid man idag lägger på förfrågningar och på att leta information. Det gör att man kan koncentrera sig på kärngrejer. En funktion innebär att om man är intresserad av att köpa en viss volym av en viss sorts komponent, så går en mailförfrågan ut per automatik till alla godkända leverantörer. På så vis får man även tillgång till sådana man inte anlitat tidigare och de får möjlighet att mata in sin information, säger Mattias Andersson.

Redan nu använder ABB Fläkt i Finland bom.com och i USA har man kunder som Black & Decker.

Erika Ingvald

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)