JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Krig på gott och ont för kontaktdonen

Krig erbjuder både plus och minus för kontaktdonsbranschen, konstaterar undersökningsföretaget Bishop & Associates i sin rapport för första kvartalet 2002.
Ökade militärutgifter efter attacken på World Trade Center kan bidra till att branschen börjar tjäna pengar igen i höst, men en ny attack skulle bara fördjupa lågkonjunkturen.

För det är en rejäl lågkonjunktur bland kontaktdonstillverkarna. Försäljningen första kvartalet i år var 4,5 procent lägre än kvartalet innan, och det var femte kvartalet i följd med minskad försäljning. En längre svacka har Bishop & Associates inte sett på över 20 år.

Slutsålda lager


De enda ljuspunkterna på kort sikt är att USA:s ekonomi växer snabbt samt att tillverkarna har sålt slut på sina lager och börjat skruva upp produktionen igen.

På lång sikt växer världsmarknaden i alla fall med nästan 8 procent per år, tror Bishop. 2006 förutspås försäljningen av don vara 37 miljarder dollar, jämfört med 25 miljarder 2001.

Även Fleck Research har vågat sig på att gissa vad som händer fram till 2006, och man landar på nästan samma prognos som Bishop: +7,5 procent per år.

Siffrorna är dock inte helt jämförbara eftersom Fleck utöver kontaktdon räknar med försäljning av kablar och bakplansbussar.

Lennart Pettersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)