ETN tar pulsen på komponentdistributörer:
Digi-Key stöttar liten som stor
För två år sedan gick startskottet för Digi-Keys massiva Europaerövring. Samtidigt gjorde företaget sin första anställning i Norden – Stefan Wihlgaard, bosatt i Stockholm med säljansvar för Norden och Baltikum. Sedan dess har försäljningen i regionen ökat kraftigt. Mellan 2013 och 2014 växte omsättningen enbart i Sverige med 27 procent – så i höstas anställde företaget ytterligare en säljare i regionen.Stefan Wihlgaard |
Men år 2013 startade en nya era för Digi-Key i Europa. Parallellt med webbförsäljningen började företaget bygga upp sin försäljning mot tillverkande företag.
Ett kontor i München med säljansvar mot centraleuropeiska tillverkande företag tog form. Likaså gjordes en del lokala satsningar, däribland på Norden.
− För 2,5 år sedan fanns det ingen här att prata med om vår produktionsverksamhet, och ingen kände till den. Nu är vi ute och uppvaktar nya kunder varje dag, så idag ökar den delen av vår verksamhet väldigt kraftigt i hela Europa. Även här i Sverige, förklarar Stefan Wihlgaard.
Digi-Keys globala omsättning förra året var 1,76 miljarder dollar. Det ger en sjunde plats på världsrankingen. Företaget har två affärsområden: webb- försäljning och leveranser till producerande kunder. På webben går det att välja mellan 4,2 miljoner artiklar, utav dessa är det 1,1 miljoner som är klassad att alltid finnas i lager. |
Företaget har världens bredaste komponetlager, som utgörs av en avvägd blandning från 650 leverantörer. På hyllorna i Minnesota finns över 1,1 miljoner artiklar i ett antal som åtminstone ska räcka för att hantera produktionsvolymer för ett medelstort företag.
I Thief River Falls, med drygt 8 500 invånare, har den lokala flygplatsen förvandlats till en aktiv Digi-Key-hub. Hit har UPS, DHL och Fedex direkltlinjer från sina logistikhubbar för att dagligen hämta allt gods för vidare leverans till världens alla hörn. I fjol skeppades 3,3 miljoner ordrar härifrån.
− I veckan var jag och besökte kunder i Småland. Dit får man det man vill ha inom två dagar med gratis expressfrakt om man köper för över 615 kronor.
Stefan Wihlgaard pekar på två saker i Digi-Keys affärsmodell som gör att företaget växer snabbare än traditionella distributörer. Dels lagret varifrån företaget stöder så kallad ”high mix low volume”-produktion, vilket passar alla mycket bra; även de allra största EMS-företagen. Dels den snabba och kundanpassade leveransen.
− Alla klagar på att de måste köpa mer än de har behov av och sedan vänta många veckor på leverans. Vi levererar precis det kunden vill ha inom 72 timmar, säger Stefan Wihlgaard.
Han tar ett exempel. En normal rulle för produktion innehåller 2 500 komponenter. Vanligen måste en kund köpa tre rullar, om det inte handlar om komponenter som har väldigt hög omsättning. Det kallas MOQ (minimum order quantity).
Hos Digi-Key går det däremot att köpa exakt det man vill ha. Vill man ha 812 ytmonterade komponenter så klipper företaget den exakta kvantitet, svetsar på en leader och en trail så att rullen direkt kan användas i ytmonteringsmaskinen.
− Detta är något som växer extremt mycket. Idag skulle jag säga att alla elektronikproducerande företag i Norden och Baltikum köper av oss någon gång. Vissa mer, andra mindre. Vissa för produktion, vissa för prototyp och vissa för att det är brist hos den vanliga leverantören.
Den kraftiga tillväxten har lett till att Digi-Key nu anställt ytterligare en person i Sverige – Fredrik Källmin, som närmast kommer från Future. Han jobbar, precis som Stefan Wihlgaard, med att stötta leverantörer och kunder i Norden och Baltikum.
Till skillnad mot de flesta större distributörer ratar Digi-Key inte uppstartsföretag eller mindre bolag utan alla får teknisk support. Istället menar företaget att några av uppstartsföretag blir stora i framtiden, vilket är en filosofi som uppskattas av både kunder och leverantörer.
− Vi ser att det dyker upp många intressanta nya företag i Norden. I Finland finns det många, men också i Sverige. Nästan varje dag stöter jag på företag som jag inte tidigare kände till. Vi sträcker ut handen till alla och säger att vi finns här för dem. Det har varit framgångsrikt, säger Stefan Wihlgaard.