Det Los Alamos-baserade företaget är en av de ledande utvecklarna av bränslecellsteknik för elektroniktillämpningar. Företagets mikrobränslecell drivs av metanol eller etanol och är uppbyggd av ett antal tunnfilmslager.
- Vi trycker cellerna på plastsubstrat i processer som liknar de som utnyttjas för kretstillverkning. Vi är nu redo att ta fram en tillverkningsprototyp och är på jakt efter en tillverkare att samarbeta med, berättar Robert Hockaday.
Olösta problem kvarstår
Enligt företagets ursprungliga plan skulle dock bränslecellerna redan idag utnyttjas i mobiltelefoner. När Elektroniktidningen talade med Robert Hockaday för tre år sedan, hade han 2001 i sikte för en lansering av tekniken.
- Jo, det är lätt att underskatta steget från prototyp till tillverkning.
Mikrobränsleceller i allmänhet dras med en del barnsjukdomar. Att göra cellerna okänsliga för omgivningens luftfuktighet och temperatur är ett problem. Ett annat är att bränslecellerna fungerar bäst vid drift, i viloläge kan problem med bränsleläckage uppstå.
- Som första produkt satsar vi därför på att göra en batteriladdare till mobiltelefoner, avslöjar han.
Genvägen via en batteriladdare, innan tekniken är mogen att stoppas in i mobiltelefonen, är ERD inte ensamt om att ta. Flera av de främsta utvecklarna på området har idag siktet inställt på en batteriladdare som första produkt.
Motorola, som utvecklar en liknande metanoldriven mikrobränslecell, ser visserligen i likhet med ERD framför sig hur metanolampuller liknande bläckpatronerna i en reservoarpenna i framtiden utnyttjas direkt i mobiltelefoner. Tillsammans med bland andra forskare vid Los Alamos National Laboratory har Motorolas bränslecellsgrupp utvecklat en mikrocell som bara mäter en kvadrattum gånger en tiondels tum på höjden.
Miniatyrbränsleceller av detta slag väntas nå marknaden om två till fyra år. Och då först i en batteriladdare för mobiltelefoner.
även New York-företaget Medis Technologies ser en batteriladdare som ett sätt att introducera bränsleceller i konsumentelektronik.
Företaget planerar att redan i slutet av 2002 eller i början av 2003 lansera en etanoldriven bränslecellsbaserad batteriladdare för mobiltelefoner och annan bärbar utrustning. Den franska utrustningstillverkaren Sagem samarbetar med Medis kring utvecklingen av systemet.
Samarbete växer fram
Medis är för övrigt det enda företaget som hittills dristat sig till att lämna ut uppgifter om förväntade priser för utrustningstillverkare. Företaget räknar med att sälja sina bränsleceller för cirka 15 dollar
per styck och bedömer att en tumnagelstor ampull, med en bränsleblandning bestående av etanol, vatten och en egenutvecklad tillsats, kommer att kosta ungefär en dollar.
Ytterligare ett annat amerikanskt företag, Mechanical Technology, har tagit fram en metanoldriven mikrobränslecell, som man i första hand siktar på att utnyttja i en batteriladdare. Mechanical Technology har byggt upp ett stort samarbetsnät med ett antal nationella laboratorier, bland annat det i Los Alamos, och samarbetar även med DuPont.
- Det är ett naturligt första steg in på marknaden för bärbar elektronik, menar Robert Hockaday på Energy Related Devices.
Ett annat naturligt steg i utvecklingen är en sammansmältning av tekniker, forskargrupper och företag på bränslecellsområdet. Konsortier, likt de runt Motorola och Mechanical Technology, kommer att omfatta allt fler.
- Alla sneglar på alla och ger varandra lite lagom inblick för att etablera kontakter för eventuellt samarbete, säger Robert Hockaday.
Gittan Cedervall