JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. VD Christina Åqvist: Livet efter lagret

VD Christina Åqvist:

Livet efter lagret

Någon gång nästa år flyttar Elfa Distrelec lagret från Järfälla till Holland. Men det ska inte tolkas som att företaget sänker ambitionsnivån i Sverige. Alla säljare, tekniska specialister och inköpare blir kvar. Och självklart även namnet, förklarar Christina Åqvist som nyligen blev vd för den svenska verksamheten av Elfa Distrelec.

Christina Åqvist

Befattning: VD Elfa Distrelec AB.
Född: 1978.
Bor: Danderyd.
Familj: Ja.
Karriär: Advokatfirman Vinge, the Boston Consulting Group, B&B Tools och nu Elfa Distrelec.
Intressen: Familj, ­vänner och träning.
Dold talang: ­Uthållig – 4:a på SM i tio mil och många maraton i bagaget.
– De flesta googlar fortfarande på Elfa, det finns allt för mycket värde i namnet så det kommer att leva kvar i Norden och Baltikum, säger Christina Åqvist.

Det är drygt fyra månader sedan hon tog över efter Ove Opseth som vd. Innan dess var hon försäljningschef för den svenska marknaden, ett jobb hon behåller parallellt med vd-skapet.

Det har gått sex år sedan schweiziska Dätwyler köpte Elfa för 2,1 miljarder kronor. Dätwyler ägde redan Distrelec som var jämnstort med Elfa och verksamt i tysktalande länder. Under åren som gått har verksamheterna så sakteliga integrerats för att skapa ett enda företag med koncerngemensamma stödfunktioner.

Det mest påtagliga exemplet är lagren. Idag finns det ett i Järfälla, ett i Tyskland och ett i Schweiz. De ska ersättas av ett helt nytt lager i Holland.

Förutom att det blir enklare för koncernen att hålla koll på vad som finns på hyllorna, och därmed ge besked om leveranstider, blir det möjligt att skapa olika tilläggstjänster som reeling, där komponenterna levereras på rulle, ett format som passar tillverkande företag.

Förändringen ska inte påverka leveranstiderna. Beställer man före 17:00 ska komponenterna komma nästa dag, precis som det fungerar nu.

Än finns inget officiellt flyttdatum, allt beror på hur flytten av det tyska lagret, som är först ut, fungerar. Och personalen är informerad om planerna men inga varsel är lagda och därför är det för tidigt att säga hur många av de 200 anställda som berörs.

– Förändringen betyder inte att vi blir en webbsida. Den kompetens som finns i Sverige kring inköp och teknik kommer att finnas kvar liksom innesäljarna. Och utesäljarna har nyligen blivit fler. Det är snarare så att vi förstärker organisationen.

– Man ska komma ihåg att en stor anledning till att Dätwyler förvärvade Elfa var för kompetensen. Det finns ett enormt kunnande i huset som är viktig för koncernen, man skulle ta bort värdet om man avvecklade den, säger Christina Åqvist.

En av de första synergieffekterna av affären för de svenska kunderna kom våren 2010 när de fick tillgång till Distrelecs sortiment, en förändring som dubblerade Elfakalogen till 100 000 artiklar på 3 000 sidor. Och strax före jul 2011 ändrades namnet till Elfa Distrelec.

I det tysta har dock funktioner som webbutveckling, arbetet med katalogen och delar av marknadsorganisationen slagits ihop. Men det har inte skapats någon central organisation i Schweiz, istället finns kunskapen utspridd på de olika kontoren runt om i Europa.

– Koncernen har koncernens bästa för sig, det är inte en landskamp. Nu handlar mycket om arbetet att skapa en plattform för att bli en stark internationell aktör, även om stark lokal förankring är ett signum för oss och ska vara så framåt, säger Christina Åqvist.

För även om lagret flyttar och vissa funktioner finns spridda över koncernen är allt som kan hänföras till försäljning lokalt. Ett sätt som det manifesteras på är att man kan beställa på betydligt fler sätt än via webben.

– Vi har en stor flexibilitet, du kan ringa, faxa och maila in din beställning. För större kunder har vi ”Punch out”, en EDI-liknande lösning.

Det senare innebär att kundens inköps­system är hopkopplat med Elfa Distrelecs, vilket gör det möjligt att se lagerstatus och lägga order.

– Du kan också ringa till oss och få hjälp på svenska om det mot förmodan skulle strula med leveransen.

Det här är en punkt som återkommer gång efter gång under vårt samtal. Den starka lokala närvaron är något som skiljer Elfa från konkurrenterna.

– Det förtar inte att vi kan vara konkurrenskraftiga prismässigt. Ett exempel på det är att vi vann den stora statliga avtalet med Kammarkollegiet nyligen. Det är ett nyttigt trycktest att vi är med på tåget.

Förutom lokal kundservice finns ett antal kategorispecialister inom test- och mät, automation och strömförsörjning. Men företaget är också med och krigar om större beställningar från kontraktstillverkare och OEM-företag. Dessa kan få ramavtal med avrop och Elfa Distrelec kan också ta in komponenter som inte finns i katalogen men som kunden vill ha för att få allt från en och samma leverantör. Dessutom finns tio utesäljare som ska täcka hela landet.

En förändring som framförallt de som sysslar med service och reparationer upplever som en försämring är att företaget har stängt sina butiker i Kungens kurva i södra Stockholm och i Göteborg. Idag finns bara butiken i Solna kvar och den kommer att fortsätta hålla öppet även när lagret lämnat Sverige.

– Solnabutiken är viktig för oss. Utöver den satsar vi på bra webblösningar, personlig kontakt och teknisk information. Sen är det bara att beklaga att vi inte kan hjälpa dem som har behov på minuten på samma vis som förut, men butiker är inte vår primära säljkanal.

Service och underhållskunder behöver ofta åka in på morgonen för att köpa reservdelar eller andra saker som behövs för dagens arbete. Numera är de som inte kan svänga förbi Solnabutiken hänvisade till webben.

– Vi har en fantastisk kundkrets och det finns en stor lojalitet. Därför är det extra viktigt för oss att informera om vad som händer, att vara nära kunderna.

En del av det arbetet görs av utesäljarna medan andra kunder har kontakt med innesäljarna, den tekniska supporten, serviceorganisationen eller butiken. Men för de mindre kunderna är det webben som är skyltfönstret.

– Alla kunder är oerhört viktiga för, det är därför vi bryter förpackningarna så att det inte finns någon minsta orderkvantitet.

Webben kommer snart i en ny version. Det handlar om en gemensam plattform för alla länder även om den svenska varianten såklart blir på svenska. Just webben är ett av de stora koncerngemensamma projekten för tillfället. Mycket av den underliggande tekniken byts ut för att förbättra köpupplevelsen, något som kunderna kommer att uppleva i form av bland annat förbättrade sökfunktioner och enklare köpprocess. I ett nästa steg ska det bli möjligt att chatta med supporten.

– Vi riggar oss för framtiden med en superstark webb, engagerad support från vår säljorganisation i Järfälla och butiken i Solna samt våra duktiga utesäljare och kategori­specialister runtom i landet.

Om SEE

Christina Åqvist har engagerat sig i branschorganisationen Svensk Elektronik där hon kommer att arbeta i undergruppen för Komponenter. En av frågorna är såklart SEE-mässan som trots ett gediget koncept lockat allt färre besökare.
– Det är en viktig samlingspunkt för alla i branschen. I takt med att antalet mässor ökar blir det än viktigare att hitta sin ”position” då konkurrensen om såväl utställare och besökare ökar.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)