JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Färre men större test- och mätleverantörer

Test- och mätindustrin har under de senaste åren genomgått en snabb omdaning. Antalet företag har minskat radikalt genom uppköp och sammanslagningar. Beteendet är typiskt för en mogen marknad med låg tillväxt och hård priskonkurrens.


För test- och mätinstrumentleverantörerna gäller det att fokusera på expansiva segment, som till exempel tele- och datakommunikation vilket gjort Sverige och Finland till heta länder på en annars rätt sval världsmarknad.

- Den svenska markanden har vuxit starkt sedan 1991. Och under fjolåret accelererade den ändå mer och innevarande år ser ut att bli lika bra.

Det säger Michael Palmgren som är vd för nybildade Agilent Technologies i Sverige.

- Tillväxten är kopplad till Ericssons framgångar. Det är särskilt mobiltelefonerna som lyfter försäljningen till nya höjder. Varje ny modell kräver nya testare som kostar ett antal miljoner styck. Och i varje produktionslina står ett antal testare, säger Michael Palmgren.

Samtidigt som fokus ökat på data- och telekom försöker företagen pressa kostnaderna genom att växa genom förvärv.

Det gäller till exempel Wandel & Goltermann som först fusionerat med Wavetek och nu håller på att gå samman med TTC.

- Marknaden blir mer och mer internationell. Våra kunder, både tillverkare och operatörer, kräver support över hela världen och det blir enklare att leva upp till det med ett större företag, säger Bengt Carlsson som är vd på WWG:s Sverigekontor.



Kommunikation hägrar


Det nya företaget, som ännu inte fått något namn men förväntas omsätta 800 miljoner dollar, blir hårt fokuserat på instrument för data- och telekommunikation. TTC är starkt i Nordeuropa medan WWG är starkt i Europa.

En liknande sammanslagning som ligger längre tillbaka i tiden är japanska Anritsus köp av amerikanska Wiltron 1990.

Ytterligare ett sätta att trimma kostnaderna är att skapa paneuropeiska organisationer där centralt placerade kontor servar hela Europamarknaden. Metoden är särskilt populär hos amerikanska företag och tillämpas av bland annat Agilent och Fluke.

Fluke, som förvärvades av investmentbolaget Danaher i juli 1998, organiseras nu om från grunden. Försäljningen har lagts ut på distributörer och verksamheten i Europa grupperas runt fyra nav i Frankrike, Holland, Tyskland och Norge. För de anställda i Sverige innebär det en rejäl omställning. Kontoret i Kista stängs den sista juni och de som blir kvar får jobba hemifrån. Svenska order bokas på det nya centrat i Oslo och som också svarar för support och ekonomifunktioner.

- Förändringen kommer inte att märkas för de svenska kunderna, försäkrar Bengtåke Wahlberg som själv är placerad i England.

- Vi kommer att behålla telefonnumret och öppna ett litet kontor som säljarna kan använda vid behov.

Agilent har skapat en europeisk organisation där de flesta länder visserligen har ett eget kontor men där den centrala administrationen förlagts till Barcelona, IT-servicen till Tyskland och ekonomiavdelningen till Bryssel.



Oformliga bjässar


Om de mindre försöker växa genom fusioner, gäller det omvända för branschens bjässar. Under fjolåret beslutade både Hewlett-Packard och Tektronix att dela upp företagen i flera mindre delar för att bättre kunna fokusera på de olika verksamheterna.

Hewlett-Packards delning resulterade i två bolag: ett för persondatorer, skrivare och annan datautrustning och ett företag för mätinstrument, halvledarkomponenter, processinstrument och medicinska instrument. Det senare fick också byta namn till Agilent Technologies.

I HPs fall, liksom hos konkurrenten Tektronix, hade bolagen vuxit sig så stora att de helt enkelt hade svårt att hävda sig på marknaden trots att de ofta var ledande i sina nischer.

- Verksamheterna konkurrerade om investeringar och uppmärksamhet från ledningen. Dessutom är konsumentmarknaden väldigt annorlunda jämfört med den teknikdrivna test- och mätmarknaden, säger Agilents Europachef Roberto Favaretto.

Det nya namnet Agilent betyder för övrigt snabb, kvicktänkt, reaktionssnabb och namnet anspelar på det nyfödda företagets förbättrade förmåga att anpassa sig till nya situationer.

Tongångarna är de samma hos Tektronix som var tre månader efter HP med att dela upp verksamheten.

- Som det nu är så konkurrerar verksamheterna om ledningens uppmärksamhet och kapital för investeringar. Den här planen gör det möjligt för de nya företagen att koncentrera sig på sina starka sidor och att svara flexiblare och snabbare på kundernas behov, sa Tektronix koncernchef Jerry Meyer i juni förra året.

I Tektronix fall var det två jämnstora företag som föddes och där test- och mätsidan fick behålla det inarbetade namnet. Skrivardelen har senare sålts till Xerox.

Tektronix omsatte 845 miljoner dollar under det brutna räkenskapsåret 1999 som slutade 29 maj. Klivet är stort till marknadsledande Agilent som redovisade 8,331 miljarder dollar för 1999. Dock kommer bara 49 procent från test och mät. Resten är halvledarkomponenter som utgör 21 procent, instrument till sjukvården som utgör 18 procent och kemisk analysutrustning som svarar för 12 procent.

Agilent har i tyngd av sin storlek inte aktivt deltagit i de senaste årens parningsdans. Däremot har företaget kompletterat sin produktportfölj genom att köpa små, nischade företag som till exempel röntgenspecialisten Four Pi och Scope Communications med handhållna kabeltestare.

Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)