JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Aeye får hjälp att tillverka sin kombinerade lidar- och bildsensor av koreanska LG Electronics. LG blir dessutom stor akteägare i Aeye.

I kölvattnet av intresset för autonoma fordon finns ett par dussin hoppfulla uppstartsföretag som tillverkar laserradar – lidar – och hoppas att det ska bli en central i sensor ADAS och självkörning.

Exakt en av dem fanns på CB Insights 100-i-topp-lista över AI-uppstartsföretag år 2018, och det var Aeye som nu får en erfaren partner för sin tillverkning i LG Electronics. LG och Aeye ska samordna såväl utveckling och tillverkning som försäljning.

Färdplanen är inställd på att lansera en lidar, eller ”idar” som Aeye säger, för självkörning på SAE-nivå 3 år 2022. SAE3 innebär att den mänsklige föraren helt och hållet kan släppa uppmärksamheten från vägen när bilen tagit över ratten, till exempel för körning i bilkö på landsväg.

LG bidrar inte bara med kompetens inom tillverkning av fordonselektronik, utan också med optisk teknik.

Ytterligare en färsk storägare och partner är tyska fordonsunderleverantören Hella som ska bidra med sin kompetens inom mjukvara och bildbehanding.

Aeyes lidar utmärker sig tekniskt i att dess komponent överlagrar en kamera- och en lidarbild i samma komponent och dessutom integrerat så att de rent fysiskt hamnar i samma koordinatsystem. Dessutom gör den mönster- och objektigenkänning på plats i sensorn och levererar ett punktmoln som både ger position och hastighet för alla punkter.

Och så är den styrbar och kan dynamiskt zooma in på detaljer i körmiljön exempelvis efter återkoppling från centraldatorn. Dessutom kan den dynamiskt växla bildanalysalgoritmer.

Den är en kraftfull komponent i en distribuerad lösning som avlastar bilens nätverk och centrala dator från både siffertuggande och datatransport.

Under CES lanserades modellen AE200 avsedd för L3. På 200 meter har den en reflektivitet på 10 procent och en upplösning på 0,1 grader. På 50 meter kan den konfigureras att ha en reflektivitet på 10 procent och ett synfält på 120 x 45 grader.

Den konstrueras för att klara fordonsvärldens ISO 26262-funktionskrav och kan monteras i lampsats, vindruta, sidospegel, grill, A-stolpe och C-stolpe. I sommar finns den för utvärdering.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)