JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Volvobilar på plattformen SPA 2 kommer att år 2022 kunna köra på egen hand utan övervakning på motorväg. Det säger företaget i ett pressmeddelande.  

Volvo Cars strävar trots motgångar vidare mot målet att realisera oövervakad självkörning. Det bekräftar företaget i ett färskt pressmeddelande.

Bilmodeller baserade på den kommande arkitekturen SPA2 kommer att levereras med den hårdvara som krävs för oövervakad självkörning. Därefter kommer mjukvaruppgraderingar att steg för steg addera vägsträckor där självkörningen blir tillåten.

I och med att datumet för SPA2 numera har flyttats fram från 2021 till år 2022, är det detta som gäller för när de första självkörande Volvobilarna kommer att finnas på vägar i skarp trafik.

Åtminstone modellen XC90 kommer att bli självkörande enligt tidigare meddelade planer från Volvo.

Löften om datum för självkörning ska tas med en nypa salt. Volvo gjorde en liknande utfästelse redan för år 2017.

Inte bara Volvo har misslyckats att leva upp till sina självkörningsambitioner. Audi backade exempelvis nyligen från att sjösätta en oövervakad självkörningsfunktion år 2021. Audi hoppades att dess modell A8 skulle kunna bjuda på självkörning i bilköer upp till 60 km/h på flerfiliga motorvägar utan mötande trafik. Det kallas ”Traffic Jam Pilot”.

Ambitionsnivån för Volvo fortsätter att vara oövervakad självkörning på vissa bestämda motorvägssträckor under vissa bestämda förutsättningar – ”individual geographic locations and conditions”. Funktionen kallas ”Highway Pilot”.

Lidar hittar hinder på vägen genom att skicka ut ljuspulser åt olika håll och mäta studstiden.

Skillnaden mot 2017 är att självkörningen år 2022 dessutom ska vara en skarp funktion och inte bara ett pilotprojekt.

Observera att Volvos mål är mer ambitiöst än den självkörning som finns i exempelvis Teslas bilar idag. Teslaförare måste hela tiden vara på sin vakt när bilen kör sig själv, redo att ta över om något inte verkar fungera, vilket då och då olyckligtvis händer. Tesla har varit i olyckor orsakade av en parkerad brandbil, en korsande långtradare och en försvunnen mittrefug. 

Sådana trafiksituationer har Tesla aldrig lovat hantera. I alla tre fallen var det förarna som missade att ta sin del av ansvaret för körningen. Samtidigt pågår en het debatt om huruvida det är psykologiskt rimligt att förvänta sig uppmärksamhet från föraren efter att bilen rullat mil efter mil utan tecken på problem. 

Volvos Highway Pilot är oövervakad självkörning och rundar därmed problematiken. Volvo garanterar att Highway Pilot kommer att ta fullt ansvar för att hantera alla oväntade trafikhändelser som kan tänkas komma att uppstå medan bilen självkör. Föraren kan lugnt läsa tidningen eller ta en kopp kaffe. 

Underbarnets lidar

Att lidarn i Volvos SPA2-plattform kommer från amerikanska stjärnskottet Luminar, är ingen överraskning eftersom de haft utveckling tillsammans och Volvo äger en andel av Luminar sedan 2018. 

Volvo kan eventuellt komma att öka sin andel i Luminar enligt deras nya avtal.

Lidarn sitter ovanpå vindrutan och pekar framåt. Den är integrerad i Volvobilen så att den enbart kan hålla uppsikt framåt. Framåt är den riktning där det kan hända avgörande saker och Luminars långa räckvidd ger bilen en bra framförhållning.

Ingen personbil som finns till salu idag har en oövervakad självkörningsfunktion. 

Waymos robottaxibilar gör däremot regelbundet oövervakad självkörning i skarp trafik utan att det ens finns förare närvarande i bilen. 

Men robottaxi är en annan typ av teknikutmaning. Robottaxi förenklas av att ingen svårmodellerad människa finns i systemet. Det går också att på ett annat sätt lita på att den som driver en robottaxiflotta sköter underhållet av bilarna och använder självkörningen som den är avsedd. 

Självkörning som förarstödsfunktion och självkörning för robottaxi är två olika marknader. Men det är förstås ändå intressant att fundera över vilken av dem som blir först och störst.

Austin Russell tror att förarstödet har en bra chans. Han pekar på priset. De större volymerna för personbilar kommer att göra deras lidarsensorer och självkörningsdatorer billigare. 

Robottaxiutvecklarna har å andra sidan en kanske lika stark poäng: robottaxiteknik behöver inte vara billig. Kostnaden tjänas in snabbt ändå när taxiförarlönens lön försvinner ur kalkylen.

Luminars lidar kan bli en standardkomponent över hela SPA2-familjen. I bilmodeller utan oövervakad självkörning kan den komma att användas för annan adasfunktionalitet. 

Luminars lidar tillhör den nya generationen av lidarsensorer som saknar rörliga delar. Historien bakom företaget är välkänd. Austin Russell startade Luminar år 2012 när han bara var 16 år gammal. Hans grundidé var att byta ljusfrekvens från 905 nm till 1550 nm, där säkerheten tillåter högre effekter.

Den högre effekten ger Luminars lidar en lång räckvidd – upp till 250 meter för mindre objekt som barn, och 500 meter för stora ljusa objekt. Och räckvidden är en reell begränsande faktor för vilken maxfart som en lidar är användbar i. Så det är inte bara Volvo som valt att satsa på just Luminar bland de ett par dussin lidaruppstickare som finns på marknaden – tolv av världens femton största biltillverkare utvärderar eller implementerar Luminars lidar.

Luminars lidar har fler knep, som att kunna fokusera det scannade området för ännu högre precision. Läs mer om Luminars teknik i vår tidigare bevakning av företaget (länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)