JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nu ska Hans Nilsson etablera Flextronics i Östeuropa också

Legotillverkaren Flextronics har på ett år gått från noll till 400 miljoner dollar i Europa. Östeuropa blir nästa utmaning för Hans Nilsson, ansvarig för företagets affärsutveckling i Europa.

- Det gäller att kunna erbjuda sina kunder tillverkning världen över, menar Hans Nilsson på legotillverkaren Flextronics Londonkontor.

Singaporeregistrerade Flextronics har sedan 1990, då det köptes ut av ledningen för det asiatiska dotterbolaget till ett amerikanskt företag, just satsat på att etablera sig globalt. Från Singapore och Kina, till USA och Mexiko, till Wales och till Karlskrona, där företaget i våras tog över Ericssons tillverkningsenhet. Flextronics har idag ett pärlband av anläggningar runt jorden. Och Östeuropa ska bli nästa anhalt.

Hans Nilssons egen världsturné påbörjades redan 1979, då han som ung nyutexaminerad chalmerist gav sig ut i världen. Först till Mexico med Asea, sedan till USA för vidare studier och arbete och nu är han sedan tio år bosatt i England. När han i slutet av 1993 blev europachef för Flextronics hade företaget inte en enda kund i denna världsdel. Idag är Flextronics den tredje största legotillverkaren i Europa.

- I år kommer vi i Europa att stå för 400 miljoner dollar av vår totala försäljning på ungefär en miljard dollar, konstaterar Hans Nilsson.



Kraftig tillväxt


Karlskrona är nu företagets europeiska högkvarter och där finns dess nya europachef, Ronny Nilsson, som följde med från Ericsson. Kontoret i London har bara fem anställda. Härifrån ansvarar Hans Nilsson för den vidare affärsutvecklingen.

Flextronics räknas idag bland de fem största legotillverkarna i världen, från en 20:e plats 1993. Tillväxten under det senaste året ligger på drygt 50 procent, alltså högre än det 30 procentiga genomsnittet i branschen.

- Kraftig tillväxt är riskfri så länge som hela industrin växer, menar Hans Nilsson.

Och eftersom endast cirka 20 procent av elektronikindustrins produkter tillverkas av legotillverkare idag, finns det utrymme för fortsatt tillväxt.

Till sina främsta konkurrenter räknar företaget de amerikanska jättarna SCI och Solectron och det är med dessa båda som Flextronics tävlar om nya tillverkningsuppdrag för Ericsson.

- Det är klart att vi gärna ser att Ericsson anlitar oss ytterligare. Men Ericsson står redan, tack vare Karlskrona-anläggningen, för mellan 30 och 40 procent av våra intäkter, säger Hans Nilsson.

- Våra elva största kunder står för 90 procent av vår omsättning. Men vi har totalt 40 legokunder världen över, berättar han.

Ericsson är i gott sällskap. Även Microsoft, Hewlett-Packard och Philips hör till Flextronics kunder.

- Vi arbetar hellre för ett ledande företag inom ett område än två mindre, förklarar han.



Den viktiga logistiken


Miniatyrisering och logistik är nyckelord för Flextronics. Företaget satsar på att bygga upp strategiskt placerade tillverkningsområden - campus, som de kallas internt - där allt från råvaruhantering till distribution samlats på ett ställe. Ett håller på att etableras i Kina, ett i Kalifornien och härnäst väntar ett i Mexico. Karlskronafabriken passade in i den strategin tack vare att den före detta Ericssonanläggningen redan fungerade som en självständig enhet, med bland annat egen plasttillverkning och distribution.

- Två tredjedelar av vår omsättning representeras av färdiga produkter, som vi distribuerar direkt till våra kunders kunder. Från Karlskrona levererar vi exempelvis helt färdiga kontorsväxlar och basstationer för Dect-telefoner, förklarar Hans Nilsson.

Att Sverige är ett dyrt tillverkningsland är det inte tu tal om. Men tillverkning av exempelvis högfrekvensprodukter kräver flexibel och kunnig personal med känsla för precision, menar han. För produktion av mindre komplicerade produkter, med lägre materialkostnader, vill dock Flextronics nu etablera sig även i Östeuropa.

- Vi ska bara hitta rätt läge först. Baltikum är visserligen allra billigast, men närheten till Västeuropa talar för exempelvis Polen eller Tjeckien, avslutar Hans Nilsson.

Gittan Cedervall

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)