JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Intel vill vara navet för multimedia i hemmet

Digital mediavision lutar sig mot pc:n

Intel lanserar hårdvara och ett förslag till standarder för en teknik som binder samman stereon och tv:n med pc:n och Internet.
Intel vill koppla ihop datorn med tv:n och stereoanläggningen.

Det låter trivialt, och det är det kanske. Men genom att lansera det som en vision - "The digital home" - hoppas Intel skapa uppmärksamhet och dra in pengar på att sälja hårdvaran till konceptet.

Hårdvaran består till att börja med av en referenskonstruktion byggd runt Intels Xscale-processor PXA210. Intel kallar det en Digital mediaadapter.

Adaptern kommunicerar trådlöst med datorn via 802.11b och med stereon och tv:n via vanliga analoga kontakter.

802.11b har inte kapacitet att sända okomprimerad video, så adaptern har en viss inbyggd intelligens och kan omvandla mediaformat som JPEG, WMA (windows media) och MP3 till analoga signaler.

Men i grunden är adaptern bara en dum mellanhand. Den har ingen hårddisk till exempel. Det är pc:n - Intels bastion - som är navet i Intels digitala hem. pc:n sköter både användargränssnittet och datalagringen.

Ännu inget kopieringsskydd
Intels partners Microsoft och Sony har demonstrerat program och produkter byggda runt adaptern.

Användaren kan visa sina pc-lagrade hemvideofilmer och digitala semesterbilder på tv:n. Eller spela upp sina MP3-filer på stereon. Det går däremot inte att använda pc:n som videobandspelare.

Förutom referenskonstruktionen har Intel satt samman ett ramverk av standarder för det digitala hemmet.

Det rör sig mest om okontroversiella standarder som 802.11, IP och HTTP. Möjligen med undantag av UPnP (universal plug and play) som ska göra konfigureringen enkel. Här finns en möjlig konflikt med Suns Jini och Apples Rendezvous.

Det finns ingen teknik för kopieringsskydd i mediaadaptern. Det problemet skjuter Intel framför sig.

Idén att integrera digital multimedia med hemmets analoga A/V-teknik är inte ny. Vår egen Jonas Birgersson lanserade den till exempel i Hårdvarubolaget 1999 under namnet Blokks.

Men halvledarjätten Intel har förstås genom sin maktposition en bättre chans att skapa marknader.

Jan Tångring

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)