JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Den goda globaliseringen

Bortsett från Ericsson har nog inget företag betytt mer för omvandlingen av svensk elektronikproduktion än Flextronics. Just därför var det oerhört intressant att från min nuvarande horisont som gästredaktör på den amerikanska affärstidningen Fortune få tillfälle att intervjua Flextronics högste chef Michael Marks. Han är förstås väl bekant med situationen i Sverige, men hans perspektiv är givetvis globalt.

- Elektronikproduktion är, med några få undantag, ingenting för högkostnadsländer längre. Det gick bra förr, men det gjorde textilindustri också, sa Marks, och nämnde spontant den dokumentär som svensk tv visade för några år sedan om företaget.
- Den visade att massor av elektronikjobb har försvunnit från Sverige men att arbetslösheten ändå är ganska låg.

Under några vilda år köpte Flextronics mängder av fabriker i Sverige från Ericsson och ABB, bara för att lägga ner flera av dem när luften pös ur telekombubblan. På sistone har de svenska Flexfabrikerna försökt växa genom att dra till sig nya kunder, ofta småföretag med allt annat än global marknad. Marks verkar dock se det som en marginell verksamhet.

- Visst, vi gör en massa små saker i många små länder. Men med tiden kommer det att bli en allt mindre verksamhet för oss. Hela vår omstrukturering har gått ut på att komma ur de små lokala marknaderna och i stället koncentrera oss på att få företaget att växa.
- Det som inte är konsumentprodukter har helt enkelt inte tillräckligt hög omsättning. Sånt är för mindre företag, som kan bli upphetsade över 10 eller 25 miljoner dollar.

Det låter förstås arrogant, vilket Michael Marks själv är den förste att framhålla. Men oavsett vad man tycker om resonemanget kan man inte ta ifrån Marks att han lyckats med tillväxten. När han tog över vd-stolen på Flextronics 1993 hade företaget tre fabriker i Asien, 500 anställda och en omsättning på 100 miljoner dollar. Idag har företaget knappt 100 fabriker jorden runt, 100 000 anställda och omsätter 14,5 miljarder dollar. Lönsamheten har det i och för sig varit si och så med - senaste vinståret var 2000, men förra kvartalet gick på plus.

Den svenska outsourcingdebatten brukar handla om länder som Kina och Indien, ibland Polen eller Ungern. Men Flextronics har gått ett steg till. De nya fabriker som företaget startar ligger i länder som Ukraina, Brasilien och Malaysia. De tusentals jobb som skapas där må vara dåligt betalda med västerländska mått mätt, men de är bättre än de lokala alternativen. Lika viktigt för Flextronics del är att vägar och hamnar ofta är mindre överbelastade där än i exempelvis Kina.

Att Flextronics bidrar till att lyfta välståndet i de länder företaget är aktivt är förstås inte någon tröst för den som blivit av med jobbet när Flex lagt ned. Men Marks har en stor poäng i att globaliseringen ändå är av godo. Det kan knappast vara fel att Kina på fem år gått från noll mobiltelefoner till världens största mobiltelemarknad, och att det säljs miljoner pc i Indien varje år nu för tiden. Utan outsourcingen hade förmodligen varken den kinesiska mobilmarknaden eller den indiska pc-marknaden varit lika stor. I och med att cirkeln sluts öppnas nya möjligheter för export.

- Globaliseringen är väldigt intressant just nu, för alla försöker fundera ut hur de ska bli globala spelare. Kina, Indien, Vietnam, Polen, Ukraina, Brasilien - det är i såna länder som den stora tillväxten finns.

Vem tänker så i Sverige?

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)