För ganska precis tre och ett halvt år sedan blev planen på en svensk testbädd för elfordon officiell. Nu börjar bygget av de tre anläggningarna i Göteborg, Nykvarn och Borås.
Då är det dags för Chalmers och Rise att börja bygga sin testbädden för elfordon – Seel (Swedish Electric Transport Laboratory).
Anläggningen i Säve. |
Upphandling av entreprenader och utrustning har börjat, och planen är att testbädden ska tas i drift under andra kvartalet 2023.
Det hela har tagit sin tid – projektet blev officiellt redan hösten 2017.
Tanken var att testbädden skulle ha sjösatts tidigare, men EU:s tillståndsprocess har bromsat framfarten. EU-kommissionen var bland annat tveksam till att tre av företagen i projektet är kontrollerade av eller ägs av ett kinesiskt företag, Geely – först för ett drygt år sedan fick Seel grönt ljus från EU.
Anläggningen i Borås. |
Planen är att bygga på tre orter: Göteborg, Borås, Nykvarn.
Den största anläggningen hamnar i Säve, Göteborg, med en planerad yta på 13 000 kvadratmeter. Där kommer fokus att ligga på utveckling av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Här ska tester kunna utföras på alla typer av batterisystem, däribland komponenter från underleverantörer.
Anläggningen i Nykvarn. |
I Borås ska säkerhetstester kopplat till bland annat laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker utföras. Medan arbetet i Nykvarn blir inriktat mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster.
Seel är ägt och drivet av Chalmers och Rise i ett gemensamt bolag, medan Cevt, Scania, Volvo Cars och Volvokoncernen är industriparters. Sammanlagt kommer 1,3 miljarder kronor att investeras i testbädden, Energimyndigheten står för 575 miljoner kronor.