Tunga och långa transporter kan inte få tillräckligt räckvidd på batterier. Det hävdar Lars Stenqvist, teknikchef på AB Volvo. Enligt honom kommer det även finnas transport som kräver förbränningsmotorer. Därför satsar AB Volvo på att utveckla alla tre.
Lars Stenqvist presenterade sin inställning i en föredragning på World Economic Forum igår.
– Vi vet att den absoluta majoriteten av kommersiella fordon kommer att vara elektriska i framtiden – en blandning mellan vätgasbränsleceller och batterielektricitet, sade Lars Stenqvist.
Han hävdar att ren batteridrift inte fungerar för vissa tillämpningar.
– Både för tung trafik och för långväga transport är batterier helt enkelt för opraktiska. Storleken som skulle krävas för att ge tillräcklig räckvidd skulle göra fordonet för tungt och otympligt. Och om du inte återvänder till garaget på kvällen, eller om du har verksamhet på platser utan god elektrisk infrastruktur så kanske du inte har laddmöjligheter.
Även förbränningsmotorer kommer att krävas för vissa tillämpningar, enligt Lars Stenqvist. De kommer dock att kunna använda fossilfria bränslen, vilket enligt honom är ett sätt att minska koldioxidutsläppen.
– Vi menar att det är precis lika viktigt att förespråka förbränningsmotorer som vätgasbränsleceller och batterielektricitet.
AB Volvo meddelade i början av mars att det samarbetar med Daimler Truck AG om utveckling av vätgastransport för sjösättning under andra halvan av 20-talet.
Lars Stenqvist blev teknikchef på AB Volvo år 2016. Innan dess var han forsknings- och teknikchef på Volkswagen Truck & Bus.