Litiumpriserna har gått upp igen och Kinas myndigheter ryter till mot misstankar om spekulation och hamstring.
Litiumkarbonat i Kina kostar idag 14 gånger mer än det gjorde i juni år 2020. Eftersom Kina dominerar världsmarknaden har detta globala konsekvenser för batterier och elbilar.
Nu går kinesiska myndigheter ut med påbud till lokala myndigheter att prata med sina aktörer i mineralkedjan. Aktörerna varnas.
Det berättar CNEV News, med hänvisning till en notis från två kinesiska myndigheter med ansvar för IT och industri respektive marknad (länk, om du kan kinesiska).
Rykten går om att kinesiska batteritillverkare tänker pausa produktionen. Biltillverkare har klagat och bett om krafttag. Biltillverkaren NIO:s vd har sagt att han tror prisökningen orsakas av spekulationer. Biltillverkaren Changans ordförande håller med och hävdar att det finns hamstrande mellanhänder.
De statliga myndigheterna instruerar nu lokala myndigheter att undersöka och slå till mot dem som tar ockerpriser, hamstrar eller använder andra fula konkurrensmetoder.
Myndigheterna vill se ett stabilare ekosystem. De vill se bättre samordning på alla nivåer i batterinäringskedjan. Och avtal över längre tidshorisonter.
Förra gången myndigheterna röt till, i mars, stannade den då pågånde prisökningen. Men i slutet av september började en tydlig prisökning igen.
Priset på litiumkarbonat ligger nu cirka 20 procent högre än det gjorde i september. Priset toppade på 800 kr/kg förra veckan.