Elfa tar krafttag för att råda bot på de problem som uppstått i samband med företagets flytt.
Efter sommarens flytt från Solna till Järfälla har katalogdistributören Elfa haft problem med försenade leveranser och kunderna har haft svårt att komma fram på telefon. Några enstaka kunder har också fått trasiga komponenter.
- Vi driver en intern kampanj för att få ordning på tre områden: vi ska svara i telefon inom tre signaler, order som kommer idag ska lämna företaget idag och kvalitén ska vara god. Nu har vi kommit till rätta med merparten av problemen, säger Per Lindberg, vd på Elfa.
Han berättar att kunderna är vana vid att få produkterna dagen efter beställningen. Men under hösten har det tagit två-tre dagar, i enstaka fall någon vecka, innan varorna kommit fram.
När många samtidigt har ringt för att fråga var deras produkter tagit vägen, så har Elfas personal inte heller hunnit svara på alla samtal. Dessutom har en del varor hamnat på villovägar vilket skadat förpackningar och i vissa fall även känsliga elektronikprodukter.
Flytten sammanföll med att företaget bytte datorsystem, något som bidragit till problemet.
- Det har varit lite rörigt. När man flyttar 300 personer, datorer och 38 000 produkter så är det lätt att det blir lite strul trots noggrann planering.
- Men när vi förklarat orsakerna för kunderna så har de varit förstående, säger Per Lindberg.