JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vilken mässtyp är du?
Nu är det mässdags. Göteborgs stora utställningshall ligger för dina fötter. Förutom all teknisk information för mässor med sig en massa sociala möten som måste hanteras bäst möjligt. Och eftersom mässor är ett ypperligt tillfälle att få sina fördomar bekräftade så bjuder vi här på Elektroniktidningens guide till typiska deltagare på svenska elektronikmässor.

Konstruktören

Mässans populäraste person, åtminstone i marknadsföringen. Ju fler konstruktörer som kommer, desto bättre mässa.

För att vara så hett eftertraktat villebråd håller dock den typiske konstruktören en låg profil på mässgolvet. Verkliga konstruktörer bär - till skillnad från Dilbert -

t-tröja med reklamtryck, Levis och Nike Air. Gäller både manliga och det lilla fåtalet kvinnliga konstruktörer.

Den rutinerade inköparen

Känner alla, har sett allt, kan allt. Vet vilka montrar han ska besöka, och skakar bara hand med de viktigaste han möter på vägen. Behöver inga visitkort - den som inte vet vem han är har inget att prata med honom om.

Den rutinerade inköparen låter sig gärna bjudas på kaffe eller mineralvatten, men inte mer. Känns igen på manchesterkavajen med den måttligt välknutna slipsen.

Den färske inköparen

Har aldrig varit på mässa förut och går därför ambitiöst in för att se
allt i alla montrar, med början vid ingången.

Kommer sällan längre än halvvägs trots fyra dagars intensivt jobb. Sprider visitkort fram till onsdag eftermiddag då de tar abrupt slut, frågar om allt som tänkas kan. Bär businesskläder med snygga skor första dagen, därefter vad som helst som inte förvärrar skoskavet.

Fringisjägaren

är egentligen inte särskilt intresserad av elektronik, men kan blåljuga eller charma vilken säljare som helst så länge det finns jordnötter, godis och presentartiklar. Ställer gärna upp i tävlingar, åtminstone så länge han/hon inte behöver ge bort sitt visitkort, ty sådana existerar inte. Oftast lite bättre klädd än genomsnittet, i ett misslyckat försök att inte väcka alltför mycket uppmärksamhet.

Skoleleven

Har blivit inbussad av mässarrangören och skolan som i en ohelig allians enats om att försöka höja besökssiffran respektive bildningsnivån.

Skoleleven förutsätter att man inte får äta av godiset och vågar inte be om så mycket som en penna.

Blir vettskrämd vid tilltal och försvinner ut på stan så fort läraren vänt ryggen till.

Tolereras av utställarna så länge de inte rör något. Känns igen på åldern, finnarna och på att de är de enda vars kläder liknar Hennes & Mauritzreklamen.

Den manlige säljaren

Denne välrakade typ finns i två sorter, den ena iförd skjorta framtagen av firman speciellt för mässan, den andra iförd egenhändigt inköpt kostym. De senare brukar vara snyggare, i synnerhet i slutet av mässan. De förstnämnda brukar dock vara bättre på att få in folk i montern.

En bra säljare har inte tid att besöka någon annan monter än sin egen, och vet därför inte ett jota om resten av mässan. Duktiga säljare vill inte missa en enda besökare och låter därför bli allt som tvingar dem att gå på toaletten

Den kvinnliga säljaren

En tidigare okänd art som numera förekommer relativt allmänt. Påminner till det yttre om sin manlige motpart fast aningen kortare. Den kvinnliga säljaren är dock garanterat kunnigare än sin manlige motpart, ty annars har hon ingen chans att bli tagen på allvar av fördomsfulla inköpare och konstruktörer.

Den utländske representanten

Bäst klädd i hela montern. Påpekar gärna hur duktiga folk är på engelska här i Schweiz, och hur lite alkohol det är i montrarna. är ständigt positiv utåt, men låter på kvällen, efter ett par öl, sin svenske återförsäljare få höra hur besviken han är över att grannmontern har fler besökare.

Montervärdinnan

För inte så länge sedan närapå de enda kvinnliga mässdeltagarna. Alltjämt ovanlig i manlig version. Har oftast hört alla presentationer och vet därför egentligen mest av alla i hela montern. Har dock oftast inte befogenhet att göra något annat än att hänvisa till någon upptagen säljare och ordna fram kaffe under väntetiden.

Rökaren

Numera ovanlig art, som mest syns strax utanför entrén.


Adam Edström
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)