Även elbilar behöver ett lågspänningsbatteri som förser elektronik, belysning och andra funktioner med ström. Idag är blybatterier standard men Uppsalabaserade Altris ska tillsammans med den amerikanska batterijätten Clarios undersöka om miljövänliga natriumjonbatterier kan axla uppgiften.
Clarios är tämligen okänt trots att koncernens batterier finns i vart tredje fordon och på alla kontinenter. Det hänger samman med att de flesta batterier säljs under andra varumärken, som Varta och Optima i Europa.
Företaget säljer framförallt blybatterier som dels fungerar som startbatterier i bilar med förbränningsmotorer men dels också driver elektronik, belysning och annat som ska strömförsörjas. Det senare behövs även i elbilar.
Bolaget ska nu tillsammans med Altris titta på om det är möjligt att ta fram en miljövänlig ersättare som ger maximalt 60 V och är baserad på natriumjonteknik. Inget sägs om de ekonomiska villkoren eller hur länge samarbetet ska pågå.
Altris knoppades av från Uppsala universitet år 2017 för att kommersialisera en tillverkningsmetod för ett natriumbaserat katodmaterial som kan ersätta litium, kobolt och nickel i laddningsbara batterier.
Materialet blir både billigare och miljövänligare än dagens alternativ. Det består av järn, kväve, natrium och kol vilket företaget fyndigt döpt till Fennac (FeNNaC). Inom kemin är det däremot känt som Preussiskt vitt.
Tillsammans med Northvolt visade företaget så sent som i november att katodmaterialet kan ge 160 Wh/kg i en komplett battericell. Som jämförelse ligger litiumjonceller till fordon runt 260 Wh/kg.