Ett nytt nätverksgränssnitt som förenklar säkerhetssystem i bilar har introducerats av Motorola i samarbete med TRW.
Motorolas halvledardivision har tillsammans med TRW, som är en ledande tillverkare av elektroniska säkerhetssystem i bilar, utvecklat en ny teknik som gör det möjligt att använda samma buss för både sensorer och utlösningsmekanismer. Systemet kallat DSI, Distributed Systems Interface bygger på en tvåtrådsbuss över vilken såväl ström som datainformation kan ledas.
Det distribuerade systemets gränssnitt gör det möjligt att lägga till säkerhetsfunktioner som sidokrockkuddar, knäkrockkuddar och passagerarsensorer utan att hela systemet behöver omarbetas. Genom tvåtrådsbussen förbinder DSI fjärrsensorer och utlösningsmekanismer till en central kontrollenhet.
Bussarkitekturen är ett så kallat master/slave-system, och protokollet som används är utvecklat för att minimera datapaketlängderna, vilket leder till kortare sändningstider. Förutom att standarden gör det enklare för biltillverkare att bygga säkerhetssystem så reduceras också antalet kablar i en bil med 75 procent.
För att den nya tekniken snabbt ska bli en industristandard har TRW och Motorola gjort den tillgänglig för utomstående parter utan royalty eller andra avgiftskrav.
- Vi tror att en öppen standard är det bästa sättet att få de bästa och mest kostnadseffektiva systemen att etablera sig på marknaden, säger Denis Griot på Motorolas division för bilelektronik.
De bilföretag som visat intresse för att använda Motorolas och TRW:s teknik är Mercedes, Volkswagen och Jaguar. Sensorer och ett flertal nya elektronikkomponenter som är kompatibla med den nya busstandarden har utvecklats, och provexemplar finns för utvärdering.
Roger McCurdy som är utvecklingschef på TRW Automotive Electronics, tror att uppåt tio miljoner sensorer kommer att säljas inom några år. Det dröjer dock
till år 2002 innan DSI är allmänt tillgängligt. DSI-specifikationerna finns på Motorolas och TRW:s hemsidor; www.mot-sps.com/automotive och www.trw.com.