Utvecklingen för elektronikmässor har varit dyster de senaste åren. Oavsett om det handlat om breda internationella mässor som Electronica eller lokala svenska som nu senast Electronix i Göteborg så har arrangörerna tvingats notera besökarantal långt under såväl förväntningar som tidigare års noteringar.
Samtidigt finns en annan trend, nämligen att stora företag transformerar sina kundevenemang till något som mer och mer liknar en mässa. Föreläsningar, tal och demonstrationer varvas med montrar där partner och tredjepartsleverantörer visar sina förmågor.
Intel leder trenden med sitt IDF, Intel Developer«s Forum. National Instruments använder samma trick på sina NI Days. FPGA-leverantörerna Xilinx och Altera har turnerande roadshower med partner, och här i Sverige avhöll nyligen konstruktionsverktygsbolaget Mentor Graphics sitt Expo i Kista.
Fördelen för arrangören är förstås att få stå oemotsagd, och kunna disponera besökarnas tid efter eget skön. Inga konkurrenter finns som suddar till budskapet, och man slipper tävla om dragkraften i föreläsningar, jippon eller mässpresenter. Visserligen kostar det en slant att arrangera, men partnerbolagen står ju för en del av notan.
Det intressanta är att dessa evenemang uppenbarligen lockar besökare, trots att de onekligen får en mer vinklad bild än de skulle få på en öppen mässa. När Mentor Graphics kört sitt arrangemang över hela Europa har 2 000 konstruktörer och likasinnade lyssnat till budskapet. I Stockholm kom drygt 300 personer, varav 40 procent från Ericsson.
- Vår målgrupp kan vara svår att nå på de breda mässorna. På det här sättet når vi fler inom målgruppen, säger Bo Janfalk, Mentors Sverigechef.
För Mentor var det tolfte året i rad man arrangerade evenemanget i Stockholm. Det som från början var en ren kundträff för Ericsson har alltså vuxit till Sveriges största EDA-evenemang.