- Vi planerar att själva bidra med 1,6 miljoner kronor under de första 18 månaderna, säger Tomas Lindström, utvecklingschef på Åmic.
Företaget är engagerat i tre delprojekt. Det första handlar om att utveckla kostnadseffektiva så kallade mikrospetsar i plast.
- I vårt fall ska de användas för att göra mjölksyresensorer. Tanken är att idrottare ska ha ett smart plåster som mäter mjölksyrenivån och kommunicerar med mobiltelefonen via Bluetooth.
Det andra delprojektet handlar om att utveckla billig kapsling av Mems-komponenter på wafer-nivå med hjälp av mikrostrukturerade cd-skivor, medan det tredje går ut på att utveckla passiva komponenter på plastskivor. Tanken är att integrera metallmönster för olika ändamål, exempelvis spolar, transformatorer, filter, antenner, transmissionslinjer och lödöar.
- Målet är att åstadkomma ett billigt system-in-a-package koncept, säger Tomas Lindström.
Nya nischer och fler kontakter
För Åmics del ger EU-projektet en möjlighet att skapa en plattform för att utvärdera den egna tekniken i nya tänkbara högvolymtillämpningar.
Göteborgsföretaget Smart Eye, som deltar i ett närliggande projekt, ser deltagandet som en viktig del i att öka kontaktytorna mot Europa. Företaget deltar tillsammans med Karolinska Institutet och VTI i projektet Sensation, som styrs från Grekland.
Projektet är värderat till knappt 17 miljoner Euro och är en fortsättning på ett tidigare EU-projekt där man forskat på sömn hos bilförare. Smart Eye lägger in en miljon kronor i projektet och får ut lika mycket av EU under fyra år. Totalt 7,5 miljoner kronor går till Sverige.
- Inom projektet ska vi hjälpa till att ta fram en sensor som detekterar sömn. Vi ska göra programvaran som gör mätningarna möjliga, säger Johan Benninge på Smart Eye.
En kameralösning som filmar bilföraren under körningen ska tas fram. Programvaran ska hitta ögonlocken och beräkna hur öppet ögat är genom att mäta minst 200 gånger per sekund.
- Tanken är att man ska försöka ta reda på hur snabbt en förare blinkar när den är pigg och om exempelvis blinkningen blir långsammare, om de sker oftare eller om accelerationen i blinkningen förändras när föraren börjar bli trött.
69 svenska projekt får EU-bidrag
Anna Wennberg