Ett test vid Fridhemsplan har visat att det går att skydda bussar från att fastna i köer genom att utnyttja restidsdata för biltrafiken. Nu har tekniken flyttat ut i vardagen.
Test vid Fridhemsplan. |
Dynamisk kapacitetsanpassning, eller Dynkap som metoden kallas, använder restidsdata för att anpassa trafiksignaler till aktuell trafiksituation.
Under projekttiden testades Dynkap i en trafiksignalanläggning som styr delar av trafikflödet in till Sankt Eriksgatan på Kungsholmen. En kontrakterad trafikanalytiker utvecklade en prognosalgoritm som med hjälp av data från Google beräknade restider in mot staden.
Efter ett lyckat test är tekniken i drift.
Erik Lokka Hollander |
– Ja, nu är den ute i verkligheten, säger Erik Lokka Hollander, projektledare på trafikkontoret och en av de ansvariga.
Tre korsningar på Södermalm är berörda.
Konsulten Movea har utvecklat en algoritm som kontinuerligt tar restidsdata från brittiska Inrix. I modellen skyddats exempelvis Hornsgatan mellan Ringvägen och Hornstull så att buss 4 inte fastnar i köer.
En prognosmodell indikerar hur förändringar i restidsdata kommer att se ut en kort tid in i framtiden.
– Om vi märker av att restiden ökar, och att ökningen fortsätter, kan vi begränsa inflödet till Hornsgatan i två punkter genom att korta trafikljusens gröntider och på så sätt undvika att 4:an fastnar på Hornsgatan.
Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen. Prenumerera kostnadsfritt! |
Ett modem är inkopplat i styrapparaten vid Hornsgatan. Alla beräkningar sker i en dator hos Movea som skickar ett meddelande via en sms-tjänst när det är dags att ändra trafikflödet.
En stor fördel med Dynkap är att metoden inte kräver förändringar i själva trafikanläggningen, algoritmerna påverkar endast styrsignalerna.