Uppstartsföretaget Alixlabs i Lund, som utvecklar en metod för att göra litografiprocessen vid halvledartillverkning under 7 nm billigare och snabbare, har lanserat en betamaskin kallad Sax Forma. Därmed kan kunderna testa tekniken i sina egna 300 mm-processer.
Mönsterkortsleverantören NCAB har köpt 100 procent av aktierna i Board Shark LLC, med säte i Florida, USA. Under 2025 hade bolaget en nettoomsättning på 17 miljoner dollar med en bättre vinstmarginal mätt som EBITA än vad NCAB hade.
Efter att ha hållit sig i skuggan i några år har Kina plötsligt anmält en dator till superdatorernas topplista Top500. Lineshine går direkt in på förstaplats och är först att passera 2 exaflops i prestanda.
I 6G kan det mycket väl bli så att en radioenhet med många antennelement, det som kallas massiv Mimo, inte längre kommer att vara en enda fysisk enhet. Den kan komma att delas upp i mindre delar med antennelement och tillhörande hårdvara inklusive beräkningskapacitet. Lunds Tekniska Högskola har skapat ett sådant system, ett Distributed Massive Mimo, D-Mimo, bestående av 16 moduler med 8 antennelement vardera.
Att ta reda på om en robot kan köra runt kvarteret utan att tappa sin trådlösa uppkoppling kräver antingen omfattande mätningar eller avancerade simuleringar. Nystartade Lundabolaget Waveium vill ersätta bägge med ett verktyg som det inte behövs en expert för att använda. Nu tar företaget in fem miljoner kronor för att fortsätta utveckla det.
Har du en tekniklösning som passar försvar och säkerhet kan du söka till Natos innovationsorganisation Diana som startar ett nytt program i januari 2027. Sista ansökningsdag är den 3 juli.
Under fyra år sålde Robert Bosch mikromekaniska komponenter till kinesiska Huawei utan någon licens från USA. Företaget har erkänt sig skyldigt och ska betala 36 miljoner dollar i skadestånd till den amerikanska staten.
EU och Storbritannien får korridorer av batterimackar där lastbilar byter tomma batterier mot fulla som alternativ till megawattladdning. Tekniken kommer från kinesiska batterijätten CATL.
Den som hade väntat sig något nytt från Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på riksdagsledamoten Rashid Farivars (SD) fråga om hon avser att ta fram en svensk strategi för halvledare och elektronik blev besviken.
Israeliska Mobileye ska rulla ut en flotta på hundra robotaxi i ”en större amerikansk stad” nästa år. Det meddelar Mobileye. Målet är att inom fem år skala till 17 000 fordon.
Det patentkrig som pågår mellan kinesiska GaN-tillverkaren Innoscience och tyska Infineon har tagit en ny vändning. Patentdomstolen i München går på Infineons linje och förbjuder Innoscience att sälja äldre GaN-produkter i Tyskland plus att företaget ska betala skadestånd.
Telia, Ericsson, Rise och Future by Lund satsar tillsammans med Vinnova över 300 miljoner kronor på att komplettera testbanan Astazero med AI. Digital Arena Sweden ska göra det möjligt för företag och offentliga verksamheter att testa avancerade digitala lösningar i skarpa miljöer.
Genom att låta AI styra optiska pincetter snabbar forskare upp analys av DNA-molekyler, levande celler och mikroskopiska partiklar. AI-plattformen fångar partiklar, mäter och laddar in nya prover – allt utan mänsklig inblandning.
Version 1.4 av Matter-standarden hade fokus på hembatterier, solceller, värmepumpar och varmvattenberedare. Version 1.5 som kom i höstas adderade kameror och dörrklockor. Nu släpps 1.6 där organisationen bakom standarden, CSA, inte lägger till nya produktkategorier utan i stället förenklar hur enheter driftsätts, hanteras och styrs i smarta hemmiljöer.
David Hammarwall blir chef för affärsområdet Networks den 1 oktober efter Per Narvinger som utsågs till ny vd och koncernchef i tisdags. David är idag är chef för Ericssons kundenhet för operatören T-Mobile i Amerika.
Den 2 juni publicerade Svensk Elektronik och Smartare Elektroniksystem en gemensam debattartikel i Dagens Industri som pekar på att Sverige saknar en strategi för elektronik och halvledare. Riksdagsledamoten Rashid Farivar (SD) skickade frågan vidare till Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) som skulle ha svarat på frågan idag klockan 08:00. Interpellationsdebatten flyttades fram och ska bli av efter klockan 12 idag.