JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. VME-bussen ökar farten

Bakplanet på VME-bussen står inför stora förändringar. Dagens vassaste produkter klarar 160 - i enstaka fall 320 Mbyte/s. Och förslag finns på bakplan som når ännu högre, upp till 1 Gbyte/s.


Datorbussen VME har vid det här laget 17 år på nacken. Men åldern hindrar inte anhängarna att tro på en vidareutveckling.

Den ursprungliga datahastigheten på 40 Mbyte/s har dubblerats flera gånger, först till 80, därefter till 160 och nu senast till 320 Mbyte/s i bakplanet. Strax före årsskiftet kom också ett förslag på ett nytt protokoll som skulle göra det möjligt att köra VME-bakplan med fascinerande 1 000 Mbyte/s.

Bakom uppgraderingarna ligger förändringar i protokollet. Det senaste - för 320 Mbyte/s - kallas 2eSST, vilket ska uttydas two-edge source synchronous protocol, eller tvåflanks källsynkront protokoll på svenska. Med detta protokoll används både upp- och nerflank, samtidigt som den synkrona konstruktionen har eliminerat handskakningsförfarandet. Alla signaler går i samma riktning hela tiden.

De första bakplanen som klarar 320 Mbyte/s lanserades nyligen av Bustronic, det företag som tillsammans med Arizona Digital först lanserade själva idén. Motorola, den obestridde VME-ledaren, har lovat börja sälja produkter som följer 2eSST-standarden innan årets slut. Fler tillverkare väntas följa efter, exempelvis Force och tyska Trenew och Pep Modular Computers.



Bakåtkompatibel


En stor poäng med den nya standarden är att den är kompatibel med befintlig teknik. VME-kort som följer tidigare standarder kan alltså pluggas in i de nya bakplanen. Så var inte fallet när VME-standarden uppgraderades första gången, till VME64. Detta åtgärdades dock i nästa uppgradering, kallad VME64x, den standard som just nu är på väg mot genombrott.

Samtidigt kommer de första idéerna till nästa steg i utvecklingen. Målet är VME- bakplan som klarar 1 gigabyte/s.

Initiativet kommer från Trenew, som strax före jul lanserade idén att konstruera bakplan med minimala impedanser, komponenter med snävare toleranser och en bitvis ny arkitektur. Idéerna har dock ännu inte fått fotfäste i resten av industrin.

Att det tar så lång tid för företagen att få fram produkterna beror delvis på att standardiseringsprocessen är ganska intrikat. Hittills har bara den första uppgraderingen, till 80 Mbyte/s, blivit officiell standard enligt Ansi, American National Standards Institute. Till Ansi kommer standardförslag först sedan de gått igenom nålsögat hos VME-företagens egen samarbets- och standardiseringsorganisation Vita, VME Industry Trade Association.

Medlemmarna i Vita kan föreslå nya tillägg och standarder, som efter omröstning kan påbörja den interna standardiseringsprocessen. Så gick det till när Bustronic och Arizona Digital föreslog VME320 liksom nu när Trenew introducerar tankarna på VME i gigabytehastighet.

För VME64 tog det drygt fem år från förslag till Ansi-standard. Bara processen från förslag till Vita-standard tar upp till två år. Så de första VME- produkterna i gigabytefart får vi nog inte se förrän tidigast år 2002.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)