JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Arrow vill ta ansvar för att produktionen flyter

Arrow Sweden står inför en oerhörd utmaning. Företaget skall ta klivet från att vara en passiv distributör till att bli en aktiv del i kundernas produktionskedja.

Det menar nytillsatte vd:n Gunnar Östgaard.



- Vi går från att vara en komponentdistributör till att bli en kvalitetssäkrare av produktionen, säger Gunnar Östgaard.

Men för att nå dit måste företaget först skaffa sig full kontroll över flödet av komponenter genom hela kedjan; från komponenttillverkare ända till köparen av den färdiga produkten. Allt för att komponentflödet skall bli pålitligt och snabbt, men också billigare än idag.

Ännu finns inte den kontrollen. Därför låter vissa systemtillverkare istället distributörer bygga upp komponentlager vägg i vägg med de egna produktionsanläggningarna, så kallade in-plant-stores.

På så sätt vill man undvika oförutsedda svängningar i komponenttillgången. Enbart Arrow Sweden kommer att bygga mellan två och fyra nya sådana komponentlager i år.

- Men in-plant-stores är inget vi strävar efter att bygga. Istället vill vi ta ansvar för att kunden har tillräckligt med komponenter när de behövs, säger Gunnar Östgaard.

- För att nå dit måste vi etablera en bättre kommunikation med systemtillverkarna samt bättre känna av komponenttillverkarnas produktionskapacitet. Våra kunder måste, i det närmaste, släppa in oss i styrelserummet. Först då kan vi förutse succéprodukter och undvika komponentbrist.

Den multinationella distributören Arrow har redan börjat sin förvandling i denna riktning. I Europa ligger Sverige långt fram. Och Gunnar Östgaard menar att man redan märkt av en attitydförändring bland systemtillverkarna.

- När vi för ett år sedan föreslog att vi kan hantera hela flödet av komponenter i logistikkedjan sa alla "Vi vill hantera flödet själva" idag säger man "När kan ni ta över".



Men vad är er specialitet?


- Vi står på två ben. Dels tar vi idag ansvar för kundernas produktion genom logistik och organisation, dels överför vi komponenttillverkarnas spetskompetens till Sveriges mest krävande kunder.



Var har ni komponentlager i Sverige?


- Just nu flyttar vi in i ett nytt huvudlager i Lunda i Stockholm och det blir ett av Arrows största i Europa, säger Gunnar Östgaard.

- Vi har även ett kommissionslager under uppbyggnad samt fyra in-plant-stores.



Vilka leveranstider gäller inom Sverige?


- Om kunder med prognostiserade produkter lägger en order före 16.00 får de leverans 7.00 morgonen efter. Annars är det en dags leveranstid, förutsatt att varorna finns i lager.

- Korta leveranstider är inte viktigast för oss. Istället måste vi leverera rätt komponenter till rätt plats, i rätt tid och till avtalat pris, säger Gunnar Östgaard.



Hur agerar ni vid komponentbrist?


- Först går vi på kunderna och ser vilka behov de har den närmaste tiden. Sedan brukar vi vår makt på alla sätt för att försöka allokera komponenter till Arrow Sweden.

- Vi har även ett globalt datasystem som gör att vi kan se alla komponenter på våra lager runt om i världen. Om det behövs går vi också ut på spotmarknaden och letar komponenter.



Hur ser ni på behovet av teknikstöd?


- Både komponenttillverkare och kunder skär i sitt teknikstöd, så vi måste bli ännu bättre på teknikstöd framöver, säger Gunnar Östgaard.

- Idag finns det företag som vill att vi övertar deras komponentgodkänning och även gör utlägget av komponenter. På sikt får vi kanske också specificera komponentvärden i olika konstruktioner, tillägger han.



Hur ser ni på Interne
t?

- Internethandel är viktigt. Det är högre marginaler på försäljningen där, samtidigt kan man den vägen nå garageföretagen som kanske blir världsledande imorgon.

- Arrow har storskalig Internethandel i USA och snart drar vi även igång i Sverige. Förhoppningen är att den svenska Internettjänsten skall komma igång i vinter. Redan nu säljer vi våra kunders överskottskomponenter över Internet.

- Inom kort skall vi även kunna erbjuda Extranetlösningar till våra stora kunder.



Hur tror du distributionsbranschen kommer att se ut om tre till fem år?


- Helt annorlunda mot idag. Jag tror det blir max tre-fyra globala logistikdistributörer kvar om några år. Förutom oss kan det exempelvis vara Avnet samt ett fraktföretag, typ DHL.

- Mindre distributörer kommer att köpas upp eller ingå nära samarbete med större distributörer under det närmaste året. Både komponenttillverkare och kunder kräver det. Det är också ett sätt för oss att skaffa djupare teknisk kompetens.

- Många små distributörer kommer att bli rena designhus och för oss är det viktigt att skapa förtroende hos de som vi vill samarbete med.



Går det att tjäna pengar på ren komponentförsäljning i framtiden?


- Ja, så länge man säljer 1,5 till 2 miljarder komponenter per år.



Vilka kunder är de viktigaste för er?


- De största kontraktstillverkarna och industriföretagen i Sverige. Telekomindustrin är en vansinnigt intressant tillväxtbransch för oss.

Anna Wennberg



Kontor på fyra ställen i Sverige


Arrow Components Sweden AB är egentligen det korrekta namnet på Arrow Sweden, men namnet används aldrig i det dagliga livet.

Hela företagets omsättning i Sverige baserar sig på försäljning av elektronikkomponenter. Huvudkontoret ligger i Kista strax utanför Stockholm, medan försäljningskontor finns i Göteborg, Karlskrona och Laxå.

AW

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)