JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Staten sponsrar Nokias tv-box

Nokia återupptar utvecklingen av programvara för digital-tv-mottagare för det svenska marknätet, efter att företaget tecknat en avsiktsförklaring med statliga Teracom.


Nokia Multimedia Terminals lade i somras ner utvecklingen av programvara för tv- mottagare för det svenska digitala marknätet. Orsaken var den tröga starten för det digitala marknätet i Sverige.

Nu är läget ett annat. TV4 och statliga Teracom har träffat ett avtal om att börja sända digital-tv-program, och bolaget Boxer, som till hälften ägs av Teracom, har i sin tur tecknat en avsiktsförklaring med Nokia. Därför återupptar Nokia programvaruutvecklingen.



"100 000 är det inte"


Nokias avtal med Boxer går ut på att Nokia ska leverera ett visst antal digital- tv-mottagare nu i september. I media har volymen angetts vara 100 000 på ett år, en siffra som Mikael Färjsjö på Nokia tillbakavisar. Han vill emellertid inte ange exakt hur många det rör sig om.

- Avtalet gäller färre dekodrar än 100 000. Men Boxer vill nå 100 000 hushåll det närmaste året, och vi vill naturligtvis få del av kakan, säger han dock.

Det rör sig alltså inte om några jättevolymer för Nokia som levererat miljontals digital-tv-mottagare till utlandet. Avtalet betyder desto mer för svensk digital-tv, som inte lyckat locka tittarna.

Men det faktum att Boxer, som har en statlig delägare, beställer en stor mängd digital-tv-mottagare väcker ont blod.

- Det här är ju i strid med tidigare riksdagsbeslut, där det är klart utsagt att staten och statliga bolag inte ska gå in med pengar, säger Ola Karlsson (m) ledamot av digital-tv-kommittén till TV4:s nyheterna.

Boxers företrädare säger dock att företaget är ett kommersiellt bolag som drivs affärsmässigt.

Charlotta von Schultz

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)