JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Bättre miljöarbete ger konkurrensfördelar

Elektronikföretagen måste börja visa upp ett fungerande miljöarbete. Inte minst för att kapa åt sig marknadsfördelar. Därmed måste tillverkarna kunna ställa relevanta krav på tidigare led i produktionen. En uppgift flertalet dock inte behärskar.
Kommersiella företag får allt hårdare krav på sig att kunna visa upp ett fungerande miljöarbete och inte bara en visionsfylld policy i snygg förpackning. Från att lagstiftningen har varit den pådrivande kraften, kommer nu krav även från medvetna konsumenter, lokala och statliga myndigheter samt banker och värderingsinstitut som tittar på företagen ur miljöhänseende.

- Företagen inser vilka marknadsfördelar man kan få med ett genomtänkt miljöledningssystem, säger Tina Karlberg, teknisk attaché i Berlin under förra året.

- Det gör att de i sin tur sätter press på sina underleverantörer, vilket är oerhört positivt. äntligen har vi kommit till något som börjar likna riktigt miljöarbete!

Kryptiska frågeformulär

Företag som vill bedriva ett effektivt miljöarbete kan inte lägre begränsa sig till den egna verksamheten, utan måste föra miljökraven vidare till sina underleverantörer. En tanke som är nog så bra, men som i verkligheten är lättare sagd än gjord.

En studie som Sveriges tekniska attachéer nyligen presenterade, rörande kommunikation av miljökrav i leverantörskedjan inom elektronikindustrin, visar att trots att fördelarna med ett gemensamt miljöarbete är många, fungerar kommunikationen ofta dåligt.

- Oftast sker kommunikationen genom att tillverkaren skickar ut frågeformulär om underleverantörernas interna miljöarbete och produkternas materialinnehåll, säger Tina Karlberg.

Underleverantörerna ser formulären som ett betungande extraarbete som saknar relevans. Det är inte ovanligt att de saknar kunskap för att besvara frågorna på ett vettigt sätt. Problemet kan även vara att tillverkaren saknar insikt i vilken sorts information som är relevant ur miljösynpunkt. Därmed blir det svårt att utvärdera svaren och gå vidare i miljöarbetet.

Begreppet supply chain environmental management eller miljökommunikation inom leverantörskedjan börjar därför växa fram som ett sätt att skapa kontroll över att miljöarbetet fungerar i samarbete med berörda underleverantörer. I praktiken handlar det om att klargöra hur man kommunicerar miljökrav mellan kunder och leverantörer och hur man får fram relevant miljöinformation. Men det handlar även om att följa upp att kraven verkligen efterlevs.

Utbilda inköpare

Per Wadstein, miljöchef på Electrolux Home Products i Europa, tror att en lösning på problemen kan vara att ge de som ansvarar för inköpen på företagen bättre utbildning i miljö och hållbar utveckling.

- Att öka medvetandet om miljöfrågor bland de inköpsansvariga är en stora utmaningarna idag, säger han.

Flera tillverkande företag som Elektroniktidningen varit i kontakt med framhåller att kommunikationen försvåras av att underleverantörer i olika länder befinner sig på väldigt olika nivå i sin miljömedvetenhet. Pertti Korhonen, ansvarig för logistik och inköp vid Nokia Mobile Phones, har arbetat med de här problemen i flera år.

- även om vi försöker förmedla liknande krav till alla underleverantörer är responsen väldigt blandad. Vissa är ovana att tänka i miljörelaterade banor och med dem måste arbetet bli mycket mer grundläggande, säger han.

- Det finns inte några enkla metoder för att driva igenom miljökrav.


Lisa Ringström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)