Horden av Ericssonexperter i media och på analyshus hade dock hoppats på mer dramatiska förändringar. Ett samgående med Sony, en försäljning av hela mobiltelefonverksamheten eller åtminstone en tydlig jättesatsning på de upplevda svagheterna i formgivning, kvalitet och marknadsföring hade fallit mer på läppen. Att bara lägga ut produktionen sågs som ett uppehållande försvar på ett obönhörligt sluttande plan.
Men det är definitivt för tidigt att räkna ut Ericssons mobilverksamhet. Visserligen har man haft svårigheter att gå från "lekstugan i Lund" till global konsumentelektronikjätte, men det är historia.
Nu är det 3G som gäller, och på terminalerna ställs nya krav. Radiotekniken är avancerad, programvaran ska klara tjänster levererade av tredje part, hela Internet ska ner i fickan. Ett helt nytt bollspel som amerikanerna säger.
Det vet man förstås på Ericsson. Och man tror sig nog ha ett par äss i rockärmen. Annars hade man nog gett efter för frestelsen att så billigt som möjligt göra sig av med sin 24-miljarderskvarnsten.
Adam Edström