Flextronics tror på Sverige
Flextronics Sverigechef Andreas Bergström pratade passionerat om de två fabriker som koncernen har i Sverige när Elektroniktidningen träffade honom på underleverantörsmässan Elmia Subcontraktor i Jönköping.– Vi är ungefär hundra anställda i Linköping och runt 400 i Karlskrona. Vi lackar kretskort, gjuter, tillverkar telefonväxlar och gör avancerad systemintegration. Dessutom skeppar vi färdiga produkter till gatuadresser i 90 länder. Vi har kört allt från GSM-telefoner och Decttelefoner till industrielektronik.
Men ni har mycket mer än bara produktion?
– Vi har 60 ingenjörer i Karlskrona och 85 ingenjörer i Linköping så jag vågar påstå att vi har en hygglig kompetens. Förutom produktion och produktionsanpassning jobbar vi även med sustaining, underhåll av produkter, där en kund kanske vill fortsätta tillverka en produkt i tre år fast komponenterna inte finns kvar så länge.
Vilka kunder siktar ni på i Sverige?
– Det finns egentligen inga kunder vi inte siktar på men framförallt är det kunder som har nytta av vår storlek globalt och av vår litenhet lokalt. Det är kunder som har en bra produkt och stabil ekonomi.
– Vi har så lång erfarenhet och kapabilitet att det inte är mycket vi inte kan. Det kan låta förmätet men vi har hållit på så många år och har så mycket kunskap.
Men det finns många som kan säga detsamma?
– Visst, går du runt här på mässan är det många som säger att de också kan det, de har etablerat sig i Asien via partnerskap. Men utan att prata illa om våra konkurrenter så har vi varit där i 20 år. Asien är inget man bara hoppar in i.
– Jag vill inte påstå att vi är felfria men jag vågar påstå att vi är bättre än någon annan.
Finns det någon framtid för den lokala tillverkning som ni har i Linköping och Karlskrona?
– Jag är en passionerad produktion-i-Sverigemänniska. Det handlar mycket om att inte ge sig, att jobba med effektivitetsförbättring. Det finns ingen som slår oss på fingrarna vad gäller lean idag. Ur det kommer en oerhört start tro på att tillverkning ska vara möjlig i Sverige.
– Samtidigt måste affären fungera för kunden.
Kan du ge något exempel?
– Den kanske mest extrema modellen vi har är en produkt där ett kretskort tillverkas i Karlskrona medan volymkortet tillverkas i Kina. Det är ett lätt kort som sitter i en burk som väger mycket. Sen slutmonterar vi i Karlskrona och skeppar till en gatuadress.
– Den här kunden förbereder sin försörjningskedja för den dagen produkten designas in i dess kunds slutprodukt. När man vinner den affären måste man ha tillverkning i Europa, Amerika och Kina.
Men alla kunder är väl inte så globala?
– Det handlar om närhet och pris. Det blir billigare om du dra nytta av volymfördelarna med det är ingen vits om du har för små volymer.
Så vad är stora volymer?
– Jag får alltid den frågan och undviker att svara på den likt en politiker. Men vi har kört hybridmodellen på riktigt små volymer samtidigt som låtit bli att köra den på riktigt höga volymer. Det beror på materialinnehållet och var marknaden är.
Vad har ni för mall för att räkna på det?
– Det är ganska lätt att simulera försörjningskedjan så vi kan svara ganska lätt. Ville du ha den här MP3-spelaren (han tar upp min MP3-spelare som jag spelar in samtalet med) försörjd till tre olika marknader hade det tagit oss ett par dagar och sedan hade du fått ett svar.
Vad ser du för trender i EMS-branschen?
– Jag tror man försöker se på branschen som en enhet, göra den mer homogen än vad den är. Vi som är i branschen ser inte det. Produkterna är så olika att det är en klyscha att säga att det finns en elektronikbransch. Varje kund har oerhört unika behov och unika förutsättningar.
Men ni jagar väl samma kunder?
– Visst krigar vi om samma kunder, vi kan ungefär samma saker, men det finns historiska erfarenheter som inte gör det självklart för mig att försöka stjäla en kund från Partnertech eller vice versa. Branschen är mycket mer komplicerad än så.
– De affärer som är kvar i Sverige är trögrörliga. Kunderna är rädda att skapa problem för sina produkter vi byter därför inte speciellt många kunder.
Så hur ser framtiden ut för Flextronics i Sverige?
– Vi har företagets stöd att tro på produktion i högkostnadsländer, men vi siktar inte på tillväxt i Sverige. Branschen är sådan att tillväxten sker i lågkostnadsländer men vi kommer att bibehålla den storlek vi har idag.