JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. KTH ifrågasätter värdet av Lean
Rätt använt kan Lean hjälpa företag att producera varor och tjänster på ett effektivare sätt. Men Lean innebär inte bara fördelar när det tillämpas på utvecklingsarbete, det kan lätt strypa kreativiteten, vilket är ett slöseri med resurserna, hävdar professor Margareta Norell Bergendahl på KTH.
– Rationalisering är alltid bra, rätt tillämpad är Lean oomtvistlig. Men Lean säkerställer inte att företag gör rätt sak, säger Margareta Norell Bergendahl som är professor i  integrerad produktutveckling.

Hon påpekar att det är alltför vanligt att företag tillämpar Lean utan att först tänka igenom beslutet. Det kan resultera i en hel del problem.

– Bestämmer företaget sig för att applicera Lean på organisationen utan eftertanke kan det förlora förmågan till framsyn och att se vilka svagheter som finns, till exempel att se när marknaden förändras. Det kan också resultera i ett dåligt idéflöde, säger Margareta Norell Bergendahl.

Hon menar att företagen ska våga ge utrymme för kreativitet. Att man inte ska försöka sig på att optimera kreativitetsprocessen. Detta ligger i linje med Leans filosofi, som förespråkar att outnyttjad kreativitet är ett av åtta sätt som bolag slösar med sina resurser.

– Att begränsa kreativt idéarbete är också resursslöseri. Tar man inte vissa risker, tar man inga stora steg framåt, säger Margareta Norell Bergendahl.

Men Lean är inte en snabb lösning, de anställda måste tillåtas att ”slacka”. Konsten är att balansera Lean med att parallellt bygga ett kreativt klimat med allt var det innebär, till exempel tillräckligt med tid och rätt att misslyckas.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)