Hon påpekar att det är alltför vanligt att företag tillämpar Lean utan att först tänka igenom beslutet. Det kan resultera i en hel del problem.
– Bestämmer företaget sig för att applicera Lean på organisationen utan eftertanke kan det förlora förmågan till framsyn och att se vilka svagheter som finns, till exempel att se när marknaden förändras. Det kan också resultera i ett dåligt idéflöde, säger Margareta Norell Bergendahl.
Hon menar att företagen ska våga ge utrymme för kreativitet. Att man inte ska försöka sig på att optimera kreativitetsprocessen. Detta ligger i linje med Leans filosofi, som förespråkar att outnyttjad kreativitet är ett av åtta sätt som bolag slösar med sina resurser.
– Att begränsa kreativt idéarbete är också resursslöseri. Tar man inte vissa risker, tar man inga stora steg framåt, säger Margareta Norell Bergendahl.
Men Lean är inte en snabb lösning, de anställda måste tillåtas att ”slacka”. Konsten är att balansera Lean med att parallellt bygga ett kreativt klimat med allt var det innebär, till exempel tillräckligt med tid och rätt att misslyckas.