Sensordata skulle kunna höja säkerheten på vägarna exempelvis genom att berätta var det är halt. Snarare än att bilarna kontinuerligt tankar upp sensordata, tänker sig Nokia att de ska vänta med att kommunicera tills de har data som verkligen är säkerhetsmässigt relevant.
Nokia Here producerar bland annat den typ av detaljnoggranna radarkartor av vägarna som robotbilar använder.
Också sensordata kan komma att bli viktiga för robotbilars framfart. Och det krävs att en kritisk massa av fordon börjar tanka upp sensordata i molnet för att systemet ska fungera. Vilket i sin tur dramatiskt skulle underlättas om – det fanns en standard, vilket Nokia nu alltså föreslår.
Data ska enligt standardförslaget tankas upp anonymt och sorteras in med andra rapporter från samma koordinater. Nokia hänvisar till den personliga integriteten – det ska inte gå att använda dessa sensordata för att spåra en bil.
Nokia säger sig konferera om specifikationen med en grupp ledande biltillverkare.
Here är till salu. Nokia vill köpa Alcatel-Lucent för pengarna. Ett tyskt konsortium – Audi, BMW och Daimler – sägs ha bjudit 4,5 miljarder dollar. Kinesiska Baidu är intresserat av att köpa och har rapporterats vilja ansluta sig till konsortiet.
KÄLLA: Rethink Wireless, Elektroniktidningen