Maskritar- och ytmonteringsföretaget Mycronic hade ett bra 2015. Alla siffror lyfte med hjälp av nya produkter och en starkare dollar.
– Vi har aldrig tidigare haft högre system- eller eftermarknadsförsäljning. Tillväxten är 23 procent. Resultatet visar att strategin för produktutveckling är rätt. Det är särskilt glädjande under ett år då den globala marknaden för ytmonteringsutrustning haft en vikande trend, säger företagets vd och koncernchef Lena Olving i en kommentar.
Mycronics omsättning landade på 1 815 miljoner under 2015 vilket kan jämföras med 1 475 miljoner under 2014. Rörelseresultatet uppgick till 540 miljoner mot 277 miljoner under 2014. Resultatet per aktie lyfte till 4,52 kronor mot 2,72 kronor år 2014.
Prognosen för innevarande år är en mindre tillväxt på 5 procent till cirka 1 900 miljoner kronor.
Tittar man på ytmonteringsdelen av Mycronic så gjorde världsmarknaden en helomvändning jämfört med 2014 då den växte med 22 procent till 2,3 miljarder dollar. Under 2015 minskade den istället med 19 procent till 1,9 miljarder dollar. Nedgången började under andra kvartalet och beror framförallt på minskad efterfrågan i Asien.
Nu ska man komma ihåg att Mycronic bara konkurrerar på en mindre del, maskiner för små- och medelstora serier. Hur den delmarknaden utvecklades finns det inga siffror på.
Omsättningen för ytmonteringsdelen av Mycronic lyfte hur som helst till 844 miljoner kronor vilket kan jämföras med 742 miljoner kronor 2014. Hela 93 miljoner beror dock på positiva valutaeffekter.
Bruttomarginalen ökade till 384 miljoner kronor eller 45 procent men storsatsning på nya produkter fick utvecklingskostnaderna att öka med 93 miljoner jämfört med 2014 varför rörelseresultat blev negativt, -16 miljoner kronor.
Intressant att notera är att jettryckaren MY600 fortsätter att sälja bra. Under 2015 stod den för 20 procent, upp från 15 procent år 2014