JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tio miljoner till miljövänlig batterikemi

Byt ut litium, kobolt, nickel och alla andra sällsynta och etiskt tveksamma ämnen i katoden mot natrium och järn. Uppsalabaserade Altris har utvecklat en tillverkningsmetod som kan göra natriumjonbatterier billiga. Bolaget har nu tagit in cirka tio miljoner kronor för att skala upp produktionen.

Natriumjon har länge varit ett intressant alternativ till litiumjon som katodmaterial i laddningsbara batterier. Det har dock saknats en vettig tillverkningsmetod för den nya kemin vilket gjort att materialkombinationen inte slagit igenom.

Det är här som Altris kommer in. Bolaget knoppades av från Uppsala universitet år 2017 för att kommersialisera en ny tillverkningsmetod som varken kräver värme eller tryck och som dessutom har väldigt bra repeterbarhet.

Resultatet blir ett billigt och miljövänligt katodmaterial bestående av grundämnena järn, kväve, natrium och kol vilket företaget fyndigt döpt till Fennac (FeNNaC). Inom kemin är det däremot känt som ”Preussiskt vitt”.

Altris har en mindre pilotlina i Uppsala som kan tillverka ungefär tio kilo Fennac per dag. Det motsvarar cirka 5 kWh färdiga batterier.

Nu tar företaget in cirka tio miljoner kronor för att skala upp produktionen. Dessutom har Altris skrivit avtal med ytterligare tre tillverkare av battericeller som ska testa materialet.

Natriumjonbatterier har lite sämre energidensitet än litiumjon och passar därför framförallt för stationär energilagring även om de också kan fungera i vissa typer av elektriska fordon.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)