Det vore bättre för klimatet om Kongo processade sina batterimineraler istället för att som nu exportera dem direkt. Det har Bloomberg New Energy Finance (BNEF) räknat ut.
Orsaken är Kongos klimatneutrala vattenkraft och att det skulle ge kortare transporter i en tillverkningskedja som idag går via Kina.
Det som BNEF tittat på är framställning av katodmaterial för litiumjonbatterier med högt nickelinnehåll som NMC och NCA.
Kongo skulle kunna göra den första raffineringen mot katodmaterial. Det skulle inte bara ge ett lägre klimatavtryck utan dessutom vara mer kostnadseffektivt på grund av att mark och konstruktionskostnader är lägre.
Det upplägg BNEF räknat på är att fabriken i Kongo producerar ett försteg till ett färdigt katodmaterial. Det skickas till Polen för resten av processtegen till katodmaterial och därefter vidare till Tyskland.
Klimatutsläppen skulle blir 30 procent mindre jämfört med att råvarorna som idag skickas till Kina för processning.
En anläggning med en kapacitet på 10 000 ton skulle kunna byggas för 39 miljoner dollar i Kongo. Motsvarande investering skulle vara 112 miljoner dollar i Kina och 65 miljoner dollar i Polen.
Det här har BNEF räknat ut på uppdrag från bland annat FN och några finansieringsbanker.
Rollen för DRC (Demokratiska republiken Kongo) i batterikedjan idag är som leverantör av råämnen. Två tredjedelar av kobolten kommer härifrån.
Att landet skulle kunna kliva upp i näringskedjan uppmärksammades av landets politiker under det senaste klimatmötet.
Vera Songwe |
– DRC skulle faktiskt kunna bli det regionala och globala centrumet för produktion av förprocessat material till batterier, säger Vera Songwe, chef för ECA (United Nations Economic Commission for Africa) i en kommentar till rapporten.
Hon noterar att den batterimarknad som Kongo är verksam på idag är värd 271 miljarder dollar men att landet skulle kunna kliva upp till en marknad värd 1400 miljarder dollar.
BNEF kan i rapporten se att den lokala näringskedjan för elektromobilitet skulle kunna växa ytterligare. Hela vägen fram till fordonsproduktion, under förutsättning att det uppstår en tillräcklig efterfrågan på elfordon – inte nödvändigtvis personbilar – inom det afrikanska frihandelsområdet AfCFTA.
Mangan finns i Sydafrika och Madagaskar, koppar i Zambia, grafit i Mozambique och Tanzania, fosfat i Marocco och litium i Zimbabwe.
Det finns stor potential för vattenkraft i Kongofloden bland annat i en forssträcka kallad Inga falls med 96 meters fallhöjd över 15 km. Mer vattenkraft finns i Central- och Västafrika. Potential för vind- och solkraft finns i Sahel, i Nordafrika och Sydafrika, och geotermisk energi finns i Östafrika.
Rapporten heter “The Cost of Producing Battery Precursors in the DRC”.
BILD: DFID