JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Blåsten kring VHP ökar i styrka
Blåsvädret kring distributören VHP Electronics har ökat i styrka. De kommentarer som strömmat in till redaktionen under de senaste två veckorna ger en bild av ett företag vars agerande på marknaden är klart kontroversiellt.


I förra numret av Elektroniktidningen fanns en artikel där två personer berättade hur de känt sig felaktigt behandlade av komponentdistributören VHP Electronics. Företaget uppgavs ha svårt att skilja mellan förfrågning och beställning, vilket resulterat i leverans av oönskade produkter. VHP å sin sida menade att man är utsatt för en förtalskampanj.

Sällan, om någonsin, har en artikel i Elektroniktidningen renderat så många telefonsamtal och insändare. Ett tiotal företag har hört av sig till Elektroniktidningen via telefon eller epost och berättat att de haft liknande erfarenheter.



"många turer fram och tillbaka"


En av de som kontaktat redaktionen är Jan Erngren på Bewator. Han berättar att han för ett halvår sedan jagade en komponent och då ringde till VHP. Erngren behövde ett tiotal för sina prototyper.

- Det var många turer fram och tillbaka, där jag blev mer eller mindre insnärjd, såsom i artikeln. Det slutade med att jag tvingades köpa 60 stycken för 150 kronor per styck, för en komponent som kostar 30 kronor per styck.

- Vi på Bewator kommer aldrig mer att ha något med detta företag att göra, skriver Jan Erngren.

Likartade tongångar har epostats från Anders Weiland på Epact Technology i Linköping.

- Vi har upplevt precis samma bemötande som anges i artikeln. Dock tror vi oss ha klarat ut våra problem, ty vi har inte hört något från dem på cirka fem veckor sedan vårt senaste fax.

- Jag vill dock kraftigt instämma i varningarna för detta synnerligen oseriösa företag, skriver Weiland.

Även Ing-Marie Münch, inköpsansvarig på Unimetron AB, känner sig illa behandlad av VHP. Hon berättar om en förfrågan som resulterade i en beställning med en preliminär prisuppgift och en preliminär leveranstid. När varorna kom, 4-5 månader senare, var priset ett helt annat. Postförskottet löstes aldrig ut.

- VHP lämnade ärendet till tre olika inkassoföretag, som avskrev ärendet varje gång.

- Jag upplever det som ett mycket oseriöst företag, säger hon.

En privatperson, Nicholas Hävenlid, skriver att han haft kontakt med VHP för ungefär ett år sedan. Även han redogör för liknande upplevelser som dock inte resulterade i någon order eller någon faktura.

Flera av de som hört av sig till redaktionen anger uttryckligen att de inte vill ha sina namn publicerade. Gemensamt är dock att de berättar om leveranser och fakturor på produkter som de inte anser sig ha beställt eller där leveransen skiljer sig i tid eller pris från ordern.

Peter Pirbos på VHP ställer sig helt avvisande.

- Här finns så oerhört många felaktiga sakuppgifter. Vi har papper som styrker samtliga beställningar.

- Vi har rent mjöl i påsen. Vi gör alltid vårt yttersta för att hjälpa våra kunder, säger han.

Adam Edström

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)