2024 har varit ett utmanande år för elektronikbranschen, den amerikanska komponentdistributören Digikey är inget undantag. Ian Wallace, ansvarig för affärsutveckling i EMEA, ser tecken på en vändning och möjligheter att fortsätta växa i Sverige när vi träffas på Electronicamässan i München.
– Det har varit ett tufft år för alla men jag skulle inte vilja säga att vi vill glömma 2024 och gå vidare. Även om omsättningen inte varit på topp finns det ljuspunkter. Det som verkligen glädjer oss är att antalet kunder fortsätter att öka och att vi i september närmade oss en miljon globalt. Det som också är kul är antalet beställningar och antalet komponenter vi skeppat.
För 2025 är han mer positiv.
– Jag tycker vi ser tecken redan nu på att det bottnat och sakta ökar. Vi har sett det i oktober och november. Sedan tror jag det blir stillsamt i början av nästa år men att andra halvåret blir betydligt bättre.
Amerikanska Digikey är extremt fokuserat på att ha en välfungerande webb där delar är översatta till lokala språk, inklusive svenska.
– Vi är ett onlineföretag som försöker göra den digitala upplevelsen så bra och enkel som möjligt.
För den som ändå behöver hjälp finns en affärsutvecklare i Sverige och stödfunktioner i München nederländska Enschede, liksom i Israel. Dessutom finns personal på huvudkontoret i USA som jobbar skift och därmed är tillgänglig under kontorstid i Europa.
– Vi har också två saker som skiljer oss från andra: Marketplace, som är en plattform, och industriell automation.
Tanken med Marketplace är att öppna möjligheter för leverantörer med exempelvis skrymmande produkter att leverera direkt från sina egna lager utan att ta omvägen via Digikeys lager i USA. Det överlappar till viss del med industriell automation som tenderar att även det handla om lite större prylar.
Ett exempel på en produkt som säljs via Marketplace i Europa är litiumjonbatterier från europeiska leverantörer. Siemens och Schneider är två välkända varumärken när det kommer till industriell automation, som numera ingår i Digikeys sortiment.
– Vi kan inte skeppa litiumjonbatterier från USA, så det är en bra lösning.
En lite mer oväntad leverantör på Marketplace är amerikanska Rochester Electronics, som specialiserat sig på att tillverka och lagerhålla utgångna halvledarkomponenter. Rochester säljer annars direkt från sin egen webbsajt.
– Mina kollegor från Marketplace är här på Electronica och de letar efter fler produkter att addera, säger Ian Wallace.
Även om det skett några större affärer i distributionsbranschen de senaste åren har en del halvledartillverkare själva börjat erbjuda sampel direkt från sina webbplatser.
– De är samtidigt våra partners och ett alternativ för kunderna, så vi måste försäkra oss om att göra ett så bra jobb som möjligt, så de väljer oss.
Samtidigt ger Digikey inte bort sampel, som en del tillverkare gör. Det finns såklart för- och nackdelar med bägge strategierna.
– Vi vet att de är seriösa när de köper från oss. Får man fem sampel av den och fem sampel av den och fem av den, blir det lätt så att man beställer utan att använda dem.
På företagets lager i Thief River Falls på USA:s östkust finns över 1,9 miljoner komponenter tillgängliga för omedelbar leverans. Totalt är katalogen på 15,9 miljoner komponenter från över 3 000 tillverkare.
Med den senaste utbyggnaden är lagret nu över tre miljoner kvadratfot och redan välfyllt, även om det är tänkt att räcka fem till tio år fram i tiden.
Till Sverige och Europa går leveranserna normalt på två dagar.
– När det gäller Sverige tycker jag det finns stora likheter med andra länder i Europa i hur utvecklarna letar efter komponenter, vilket stöd de vill ha och hur de köper komponenterna. Ni har haft Ericsson som drivande kraft länge och vi ser att utvecklarna i Sverige vill ha de senaste komponenterna, säger Ian Wallace.
Förutom enstaka exemplar till utvecklingsprojekten köper svenska kunder även mindre volymer till produktifieringsfasen och för småskalig produktion.
– Jag ser att det finns utrymme för att växa i Sverige även om konkurrensen är hård, Så jag ser fram mot 2025.