För att en produkt ska gå att sälja behöver den uppfylla en rad regulativa standarder som dessutom uppdateras eller förändras med ojämna mellanrum. Lundabaserade Soreco har skapat en databas som håller reda på allt.
Lösningen kan synas självklar: ett webbaserat verktyg där man lägger in sina produkter och kopplar dem till relevanta standarder och certifieringar. Fast hittills har det inte funnits något kommersiellt verktyg för uppgiften.
– Vår erfarenhet är att det finns en senior person, oftast en man, som har stenkoll, säger Ingemar Thulin på Soreco.
Testprotokoll och annan dokumentation är normalt samlade i Excelark, foldrar och pärmar på ett sätt som passar den som skapat systemet. Det leder till problem när någon annan ska ta över.
– Vi tror att det kommer att finnas ett behov av att digitalisera den här typen av tjänster.
Dessutom kräver regelverken ofta att mätprotokoll och annan dokumentation ska sparas i tio år, och gå att plocka fram på beställning.
Sorecos lösning kallas Regmat.com eller Regulatory Management Tool, och har tillkommit som ett resultat av Sonys senaste sparpaket i Lund.
Ingemar Thulin och John Berntsen, som grundat Soreco, arbetade på mobiljätten.
– Vi började fundera på vad vi skulle göra. Vi ville utveckla den kompetens vi hade.
Men vägen till Regmat var inte spikrak. Den första idén var att bygga en tjänst som skulle identifierade vilka standarder som en ny produkt måste följa. Av olika anledningar bytte de spår till att istället skapa en tjänst som följer upp testade produkter och håller reda på vilka standarder de är testade mot.
I botten finns en databas med standarder som behövs för att uppfylla bland annat RoHS, RED-, WEEE- och Reach-direktiven i Europa, men också för deras motsvarigheter i USA och Kina. Soreco uppdaterar standarderna vartefter de utvecklas eller det tillkommer nya.
Som användare lägger man in sina produkter och specificerar vilka standarder de ska följa plus vem som är ansvarig för produkten. Det går också att länka till dokument som ligger på externa servrar, exempelvis testprotokoll. Det finns också länkar till de standarder man kryssat för.
När allt är klart får man en lista där produkterna är markerade som gröna, gula eller röda. Grön betyder att produkten uppfyller alla standarder, och det är fritt fram att sälja den.
Gul innebär att man behöver göra något för att produkten ska kunna fortsätta att säljas. Det kan exempelvis vara en standard som är på väg att ersättas av en ny version vilket kan kärva nya tester. Den röda ”lampan” tänds om man inte vidtagit åtgärder utan produkten bryter mot en standard.
Tjänsten passar för alla som utvecklar och tillverkar produkter och för företag som importerar och säljer till konsumenter, såsom Ikea och Biltema, men också alla webbutiker som skickar varorna direkt från Kina.
– Vi skulle kunna leverera mycket intressanta tjänster till den typen av företag.
Tittar man längre fram ser duon en möjlighet för bland annat testhus att annonsera om sina tjänster via Regmat.
Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen. Prenumerera kostnadsfritt! |
Exakt vad tjänsten kostar vill de inte prata om men det handlar om en årlig avgift som baseras på antalet produkter.
Den kommersiella lanseringen ska ske i december men redan nu går det att skapa ett konto och testa kostnadsfritt.
– Det återstår att åtgärda några mindre saker men i det stora hela finns det mesta på plats, skicka en mail så kan vi ordna ett konto, säger Ingemar Thulin.