Europas ledande biltillverkare har enats om en lokal nätverksstandard som kopplar samman enkla styrenheter i bilen.
Nätverket har sitt ursprung i Volvos bilmodell S80 och blir snart Europastandard. Flera europeiska biltillverkare stöder ett lågkostnadsnät som kopplar samman enkla styrenheter i bilar. Volvo Personvagnar, Audi, BMW, Mercedes, Daimler- Chrysler och Volkswagen deltar alla i en standardiseringsgrupp för detta lokala nät, kallat Lin, efter engelskans Local Interconnect Network. Standarden väntas spikas i dagarna.
Nätverksprotokollet utvecklades ursprungligen av Göteborgsföretaget Volcano Communications Technologies, VCT, på uppdrag av Volvo.
- Volvos prestigemodell S80 använder ett Lin-liknande protokoll, kallat Volcano- lite, för att knyta ihop sex mindre styrenheter, säger Kent Melin på Volvo Personvagnar.
Nu har Volvos protokoll modifierats av standardiseringsgruppen och döpts om till Lin. Ett möjligt tillämpningsområde för protokollet är en dörrmodul, där enkla styrenheter, som sensorer och motorer för att hissa upp fönstret, kan kopplas samman i ett delsystem.
- Lin är nu moget för publicering och kommer snart att erbjudas som en gratis öppen standard via gruppens webbsidor, säger Antal Rajnák, vd på det tvååriga företaget, VCT som också är aktivt i standardiseringsarbetet.
Motorola först med styrkretsOm Lin etablerar sig som en standard kommer det att bli lättare att integrera styrenheter från olika leverantörer. Detta har medfört att även halvledartillverkaren Motorola deltagit i Lingruppen. Företaget kommer att bli först med att ta fram en Lin-anpassad systemkrets, vid namn Mux3.
- Lin-protokollet har alla förutsättningar att bli en Europastandard, säger Denis Griot på Motorola.
Mux3 kombinerar en 8-bitars styrkrets med all mekanik och de kontaktdon som behövs för att styra likströmsmotorer i bilstolar.
Marknaden för elektronik i enklare delsystem förväntas öka med 20 procent årligen enligt Griot.
Susan Kelly