Detta trots att de fyra klustren, Microwave Road, Telematics Valley, Innovatum och Open Arena Lindholmen gick samman i projektet Autocom Region och målade upp en vision om att göra Göteborgsregionen och Västsverige till ett centrum i världen för utveckling av avancerad fordonsteknik och fordonsrelaterad kommunikationsteknik.
- Jag är mycket förvånad. Och besviken, såklart. Vi hade fått positiva signaler från alla, inklusive Vinnova.
- Jag vet inte varför vi fick nej. Vet inte om det är något regionalpolitiskt. Västra Götaland fick ju stöd för ett annat projekt, säger Peter Wahlberg, koordinator för Microwave Road.
Istället var det de fem regionerna "Fiber Optic Valley" i Hudiksvall och södra Norrlandskusten, "Process IT Innovation" i Luleå och Umeå, "Triple Steelix" i Borlänge, "Biomedicinsk utveckling i Västsverige" i Göteborg samt "Livets Nya Verktyg" i Linköping och Norrköping som drog de längsta stråna denna gång.
De får var och en sex miljoner per år under tio år. Satsningen ska i första hand stärka tillväxten i de lokala företagen i regionen och målet är att få respektive region att bli internationellt konkurrenskraftig inom det egna området. Centralt är också att företag, offentlig sektor och akademi i regionen samarbetar. Och att regionen satsar minst lika mycket egna pengar som den får.
Trots stor besvikelse inom Autocomklustret idag är hoppet om en stärkt fordonsindustri i Väst Sverige inte ute.
- Den bärande idén är fortfarande stark. Regionen står bakom klustret. Nu måste vi samla oss och se vad Vinnovas beslut innebär, men jag är övertygad om att affärsidén är så stark att Autocomklustret kan gå vidare ändå, säger Peter Wahlberg.
Anna Wennberg, Adam Edström