Efter två och ett halvt års utvecklingsarbete är Neonode på väg ut på marknaden med sin första produkt - en multimediatelefon för ungdomar. Vd Magnus Goertz viktigaste uppgift är nu att locka operatörer att börja sälja den Microsoftbestyckade telefonen.
- Vi måste kunna leverera telefonerna innan vi kan få kontrakt. Neonode är ett litet företag, och operatörerna kan inte bara lita på vad vi säger, säger han.
Planen var egentligen att telefonerna skulle finnas i butikerna lagom till julhandeln, men utvecklarna sinkades av sena ändringar i specifikationen. Efter nya krav från operatörer skulle mikrofonen byggas in, en kamera likaså. Magnus Goertz andas en viss besvikelse över förseningen, men vid årsskiftet räknar han äntligen med att kunna börja leverera. Framtiden har han redan stakat ut.
- Första steget är att få kontrakt med en europeisk operatör. Sedan ska vi börja bygga upp organisationen i bolaget - hittills har vi varit väldigt ingenjörstunga. Nästa steg blir att etablera oss i Asien.
Hur länge kan ni hålla ut innan första riktiga ordern?
- Länge, vi klarar nästa år också. Vårt hot är inte att pengarna tar slut utan att vi missar fönstret, att vår produkt blir åldersstigen.
Fast allt står och faller inte med ungdomstelefonen. Företaget har ytterligare två mobiler på gång: en för företagsanvändare och en 3G-telefon. Hårdvaran är till stora delar densamma för alla tre; under skalet ryms radiokretsar från ett litet franskt företag, processorn kommer från Arm.
Ungdomstelefonen har ett egetutvecklat skal till Microsofts Windows CE, USB-anslutning och 64 Mbit minne som kan byggas ut till 1 Gbyte. Det ska förhoppningsvis attrahera en ung publik som vill se film, spela spel och lyssna på musik. Priset är 5 000 kronor moms inräknat, men operatören kan givetvis välja att ta ut ett lägre pris av kunderna.
Telefonen för företagsanvändare har ett tangentbord och stöder helt Microsofts operativsystem Smartphone 2002. Därmed är säkerheten högre; användarna måste exempelvis använda installationsscript för att lägga på ny programvara.
Pekfunktionen "ser"
3G-telefonen är en variant av ungdomstelefonen som ska finnas i butikerna julen 2003. Goertz menar att företaget kunnat implementera 3G väldigt snabbt, tack vare att man separerat telefonens nätdel från tillämpningsdelen. Han får det nästan att låta som lego.
- Vi plockar delarna från de bästa leverantörerna inom varje område. Det enda vi uppfinner själva är användargränssnittet.
En viktig del är skärmens pekteknik, en unik konstruktion som man sökt ett antal patent kring. Magnus Goertz är förtegen om detaljerna, men säger att pekfunktionen "ser" tummen. Locket kan enkelt bytas ut om det blir repigt, och det krävs ingen handpåläggning vid tillverkningen.
Överlag har man strävat efter att telefonerna ska kunna maskinmonteras och tillverkas i det land där de ska säljas. Hittills har Flextronics anlitats för tillverkningen.
Till skillnad från många andra uppstickare så lever Neonode inte på riskkapital. De femton utvecklarna som är knutna till företaget satsar sitt eget arbete i förhoppning om framtida intäkter. Detsamma gäller Samsung som hjälpt till att utveckla skärmtekniken.
Från Bollmora till kista
Neonode har nyligen flyttat från det slitna kontoret i Bollmora sydöst om Stockholm till hippare lokaler i Kista. Slutdestinationen är 12:e våningen i Kista Science Tower, men i väntan på att tornet ska stå färdigt kamperar det lilla telefonföretaget i närbelägna Electrum.
- Vi behöver mer representativa lokaler nu, kommenterar Goertz.
Men hur vågade ni över huvud taget börja utveckla en ny svensk mobiltelefon?
- Vi ansåg inte att konkurrensen var tillräckligt hård, och vi såg att det fanns en lucka för oss. Dessutom såg vi ett teknikskifte komma i och med pc-teknikens intåg i handdatorer. Och så kom det äntligen ett riktigt operativsystem så att vem som helst kan utveckla egna program till telefonen.
Han låter gärna operatörer trycka sin logga på Neonodetelefonerna, liksom Orange gör på de nyligen lanserade Microsofttelefoner tillverkade av taiwanesiska HTC. Fast Neonodes namn ska också finnas på skalet.
- Det viktiga är inte vad som står på skalet utan vad som finns inuti. Vi vill låta operatören styra innehållet.
Han är övertygad om att varumärket är viktigare än tekniken, något han menar att de etablerade mobiltelefonjättarna har missat när det pratar på om sin teknik.
- Vi ser mobiltelefoner som gympadojor eller klockor. Det rör sig om livsstilsprylar. Form, färg och varumärke är det viktigaste.
Nu hoppas han att Neonode ska bli mobilvärldens Nike eller Swatch.
Charlotta von Schultz