Esterel får en godkäntstämpel på den kodgenereringsteknik som används i företagets verktyg Scade (Safety Critical Application Development Environment).
Stämpeln kommer från tyska säkerhetskonsulten Tüv Süd och innebär att programvaran som generatorn spottar ur sig är certifierad enligt IEC 61508 och DO-178B.
Koden behöver varken verifieras eller analyseras statiskt. Förutsättningen är att kodgeneratorn i sig har granskats. Och dessutom kan 20 procent av lågnivåkoden för bland annat drivrutiner inte automatgereneras.
Scade trollar netto bort en tredjedel av testningen, motsvarande 50 procent av den totala programutvecklingskostnaden, enligt Esterel.
- Du behöver inte engagera 10 000 indier varje gång du ändrar ett kommatecken i specifikationen, säger Esterels vd Eric Bantégnie
- När du är nöjd med designen kan du automatiskt generera certfierad kod.
Ett av de flyplan som är programmerade av Esterels automat är Airbus 380. Det handlar om funktioner som larmsystem, motorstyrning, bromsning och bränslestyrning.
Också programvaran till kritiska system i det svenska stridsplanet Jas är kodgenererad med hjälp av verktyg från Esterel.
Saab Aero och Saab Tech använder Scade. Och Autoliv utvärderar det.
- Vi har blivit en de factostandard för säkerhetskritisk inbyggd programvara i flygprogramvara, säger Eric Bantégnie.
Jan Tångring