– Dels är det första ordern på vår högprestandakammare, och dels är det en ny viktig kund för oss, förklarar han.
– För Mimo är vi idag ensamma om att kunna mäta kapacitet och diversitetsvinst på ett strukturerat och repeterbart sätt. Visst kan man sätta sig i en bil och köra runt och mäta i verkligheten, men det är mycket dyrare och ger inte alls samma tillförlitlighet, säger Mats Andersson.
Bluetest grundades 2000 av professor Per-Simon Kildal på Chalmers, med syfte att kommersialisera delar av hans forskning. Bolaget började med tester av antenner och moduler för Bluetooth, därav namnet. Men Mats Andersson ser mobiltelefoner som den stora potentialen.
Den nya testkammaren har mer än 100 dB dämpning. Den bygger precis som sin föregångare på en modväxlarkammare, ett kubikmeterstort hålrum med fasta antenner i tak och väggar och rörliga metallplattor, så kallade modväxlare. Modväxlarna ändrar reflexerna och eftersom testobjektet därtill kan roteras ungefär som i en mikrovågsugn så kan man simulera precis den fädande miljö som förekommer i städer och inomhus. Testkammaren är ett alternativ till de ekofria rum som annars används för antenntester. Men enligt Mats Andersson är Bluetests kammare både mindre, billigare och effektivare.
– Vi kan mäta antenneffektivitet, mottagarkänslighet och utstrålad effekt upp till tio gånger snabbare än i ekofria rum. Och direkta Mimo-mätningar går över huvud taget inte att göra i ekofria rum, säger han.
En avigsida med Bluetests mätmetod är att man inte får ut de klassiska antenndiagrammen som många antennkonstruktörer sätter sin lit till. Men enligt Mats Andersson håller de diagrammen på att minska i betydelse i takt med att Mimo-teknikens intåg, och för små antenner är det antenneffektivitet som är den viktigaste parametern, inte antenndiagrammet i sig.
Bluetest har redan kunder över hela värden, från universitet och småföretag till mobilutvecklare och operatörer. Men någon volymförsäljning har det inte varit tal om. Framgångarna med den nya testkammaren och rekryteringen av Mats Andersson har sporrat bolaget till att ta fram en aggressiv marknadsföringsplan och att sikta på ytterligare expansion.
Ett mogenhetstecken är att man flyttat till Göteborgs expansiva ”high-tech” centrum Lindholmen Science Park. Företaget har under det senaste året dubblerat sin personalstyrka till fyra personer. Per-Simon Kildal är inte längre med i det dagliga arbetet, men kvarstår som ägare och styrelseordförande.