Greenpeace
– En vd för företaget kan exempelvis hålla ett tal där där han eller hon betonar att det behövs ett starkt klimatavtal i Köpenhamn. Det skulle ge poäng, säger Erik Albertsen, ansvarig för miljögifter på Greenpeace Norden.
Listan ska inte förväxlas med den rankningslista över elektroniktillverkare som Greenpeace sedan 2006 publicerar var tredje månad. Men syftet är detsamma: att försöka få företag att konkurrera med miljöfrågor. Med den nya rankningen "IT Climate Leadership Challenge" får konsumenter ett verktyg för att straffa och belöna företag som sätter klimatfrågor på sin agenda.
Varför skulle företagen vilja klättra på fasaderna med er?
– Eftersom det ligger stora affärsmöjligheter framför näsan på dem. Om de inte gör det så måste jag ha missförstått grundläggande ekonomisk teori, skrattar Erik Albertsen.
– Om vi får ett starkt avtal i Köpenhamn kommer den koldioxidtunga industrin att skrika efter lösningar. Och i den rådande ekonomiska situationen tror jag att ICT-industrin snabbt kommer att möta upp.
– ICT-industrin sitter på nyckelteknik för koldioxidminskningar. Till exempel teknik för intelligenta elnät, motorstyrning, utnyttjande av värmeförluster. Eller teknik hos konsumenten som automatiserar energisparande, som laddare som går ner på sparlåga när produkten är fulladdad, säger Erik Albertsen.
Greenpeace har skickat brev till 14 stora företag som uppmanas att delta, bland dem Nokia, IBM, Cisco, Microsoft, Fujitsu och HP.
– I Sverige skulle det kunna vara Ericsson som har rätt storlek och rätt kunnande för att kunna ta fram lösningar, säger Erik Albertsen.
– Vi vet av egen erfarenhet att företagen har en makt som de använder för att genomdriva politiska förändringar. Exempelvis genom att hota att flytta ut ur landet. De har metoder att få sin vilja igenom. Och vi vill att de ska använda en del av den makten inför Köpenhamnsmötet, säger Erik Albertsen.
Elektroniktidningen nummer fem, som kommer ut den 19 maj, är ett temanummer om miljö. Numret innehåller en längre intervju med Erik Albertsen.