Utställarna presenterar sig själva med några snabba Powerpoints. Därefter följer korta seminarier. Med täta pauser. Allt är över på en eftermiddag.
Den tredje årgången fick 47 nöjda besökare. Under en halvdag den 8 maj knöts kontakter mellan Västerås inbyggnadsföretag samlade i en konferenslokal i den nybyggda ABB-sponsrade ishockeyhallen Arena Nord.
Elektronikindustrin i Västerås definieras av storföretagen ABB, Westinghouse och Bombardier. Men Expo är småföretagarnas dag.
ABB har visserligen en representant på plats. Men mer representativa för arrangemanget är enmannakonsulten som demonstrerar belysningsdioder och tvåmannakonsulten som använder en fibersensor för att lyssna på tryckvågen från högspänningsbrytare.
Västerås ligger mitt i Sveriges "automationsbälte" som sträcker sig från Örebro till Östersjön och producerar 30 av de 50 miljarder kronor Sverige omsätter på automationsteknik.
Det berättar Sven-Arne Paulsson i sin föreläsning föredragning på mässan. Han representerar detta bälte i organisationen Automation Region som räknat ut att här finns 500 företag och 15 000 anställda.
Bakgrunden till Expomässan är att Motion Control tyckte att det saknades en mötesplats för elektronikindustrin i Västerås.
– I ett motorstyrningsprojekt var vi på jakt efter elmotorer med vissa specifika egenskaper. På Tekniska mässan sprang vi på ett företag som kunde erbjuda precis det vi sökte.
– Det visade sig sedan att de precis hade flyttat in i samma kontorsfastighet som oss, fast på våningen under.
Elektroniktidningens utsände ser kontakter knytas på mässan. En EMC-testare och och en generatortillverkare sniffar nyfiket på varandra. Den senare vill bygga in induktionsdrivna bluetoothsensorer i sina generatorer för styrning och mätning. Den förra anar att systemets elektromagnetiska egenskaper kan behöva kartläggas.
Det första året bjöd Motion Control bara in en liten krets av kunder och företag som man hade ett nära samarbete med. Responsen blev god och man bestämde sig för en fortsättning.
Idag är Expo större och bjuder in branschfolk på bred front.
– Däremot är vi fortsatt restriktiva med utställarna. Tanken med Expo är att få till en lokal mötesplats för företag i vår bransch. Därför vill vi att de utställande företagen och organisationerna ska ha en lokal förankring.
Samverkan är en röd tråd på mässan.
– Inget av de utställande företagen är rena konkurrenter. Naturligtvis finns det områden där vi överlappar och kan konkurrera med varandra men där har vi valt att försöka samarbeta istället, säger Christer Gerdtman.
Det demonstreras tydligt av utställaren Artic Circle som är ett nätverk av teknikkonsulter.
När en potentiell kund ringer till någon i nätverket och hör sig för om uppdrag, plockar man fram A4-arket med namn på de personer och kompetenser som finns – hos de andra företagen i nätverket.
A4-arket är lätt gulnat – medelåldern är 50 år. Men kontinuiteten framåt är säkrad om inte annat via kontakterna till just mässarrangören Motion Control, som har sitt kontor i samma byggnad.
I år kom bara cirka 50 besökare på Expomässan, mot cirka 65 förra året.
– Det tror jag beror på konjunkturen. Det var få eller inga besökare från de företag i Västerås som skriker efter folk. Jag antar att de helt enkelt inte fick gå eller inte ansåg sig ha tid att gå. Däremot kom det en del chefer som söker folk att anställa, säger Christer Gerdtman.
– I år var det även ett större medialt intresse. Förra året var det i stort sett bara Elektroniktidningen som höll sig framme.