Standardiseringen sker genom att det redan existerande 3d-språket OpenGL ES 2.0 översätts till Javascript – skriptspråket som kan bakas in i webbsidor. Ett första utkast av WebGL ska därmed kunna vara klart redan under första halvåret 2010.
OpenGL ES är inbyggnadsversionen av det kraftfullare Open GL. Tanken med WebGL är att den ska kunna användas även i webbläsare på lättviktigare inbyggda system, som surfplattor, MID-datorer, smartmobiler och smartbooks.
Nästa generation HTML, HTML 5, kommer att ha ett nytt element kallat Canvas, där Javascript ska kunna rita 3d-grafik via WebGL-kommandon.
Organisationen Khronos konstaterar att scenen är lagd för 3d-grafik genom att Javascript numera har utmärkt prestanda på de flesta plattformar och att hårdvarustödet för 3d-grafik blivit bättre. WebGL ska göra webben "mer njutbar, produktiv och intuitiv", hoppas Khronos.
En faktor som dock talar emot standardiseringen är att Microsoft inte deltar i den.
Microsoft har under tio år framgångsrikt förhindrat att 2D-grafikstandardem SVG, Scalable Vector Graphics, fått genomslag på webben, genom att inte stödja den i sin webbläsare Internet Explorer. Vilket i sin tur öppnade en lukrativ nisch för det Adobe-ägda formatet Flash, som dock kräver insticksprogram och licenspengar till Adobe för att fungera.
Det strider mot Microsofts intressen att låta webbläsaren bli en kraftfull plattform. Ju mer funktionalitet som finns i webbläsaren, desto mindre relevant blir operativsystemet, där Microsoft har i det närmaste monopol. Varken Adobe Flash eller Microsofts konkurrerande teknik Silverlight stöder äkta 3d-grafik.
Organisationen Khronos standardiserar gränssnitt för grafik och parallella beräkningar. WebGL presenterades för första gången i mars på en spelkonferens.