Svenska Northvolt ska bygga en av världens största och mest moderna fabriker för tillverkning av litiumjonceller i Skellefteå. Den första delen i jätteprojektet är en utvecklingsanläggning i Västerås, kallad Northvolt Labs. Där ska företaget utveckla och industrialisera battericeller med början under nästa år.
Den 27 april i år fick Northvolt miljötillstånd för sin anläggning i Västerås. Samma dag satte företaget spaden i marken, och just nu rullar bygget på.
Om allt går enligt plan ska byggnaden på 19 000 kvadratmeter stå färdig under det första kvartalet nästa år. Därefter är det dags att börja installera all utrustning. Under andra halvan av nästa år ska anläggningen vara klar att tas i bruk.
I Västeråsanläggningen kommer det att finna både ett forsknings- och utvecklingscenter samt en industrialiseringslina. Den senare blir en hel produktionslina, som däremot inte är optimerad för volymtillverkning utan för att utveckla nya produkter.
Fullt utbyggd får den en kapacitet på minst 125 MWh per år. Som jämförelse ska den kommande fabriken i Skellefteå kunna tillverka motsvarande 32 GWh per år.
Jesper Wigardt |
– I Västerås har vi möjlighet att tillsammans med partners och kunder utveckla battericeller för de speciella krav som kunderna ställer. Tillsammans kan vi utveckla, testa och kvalificera produkter och processer före den storskaliga produktionen som sedan ska ske i Skellefteå, förklarar Jesper Wigardt, kommunikationsansvarig på Northvolt.
En trend som gynnar ett företag som Northvolt är att dagens biltillverkare visar ett starkt intresse av att vilja gå ifrån att använda batterier i form av färdiga batteripackar till energienheter vars design och kemi anpassas efter önskade egenskaper.
Genom att skräddarsy cellerna går det exempelvis att spela med parametrar som hur många cykler ett batteri kan laddas, energidensitet, hur snabbt batteriet kan laddas upp och hur snabbt det kan laddas ur.
Vill elektrifiera i fem steg |
Northvolt har en elektrifieringsstrategi som företaget kallar ”Stairway of elektrification”. Den är indelad i fem trappsteg, där en ny kund kommer in på en viss nivå beroende av sin tidigare erfarenhet inom batteriteknik. Northvolts strategi är att hjälpa kunderna uppför trappan. Trappan refererar till batterisystem, där celler är integrerade. Så här ser trappan ut, steg för steg:
|
– Cellerna kommer framför allt att vara tillverkade av våra egna aktiva material som kan blandas och mixas på olika sätt för att få önskade egenskaper.
Samtidigt ska Northvolt även utveckla battericeller i standardformer.
– I vår produktroadmap planerar vi att ha ett mindre antal standardiserade battericeller i olika format som sedan kan modulariseras, serie- och parallellkopplas, med och utan aktiv kylning i batterisystemet, säger Jesper Wigardt och fortsätter:
– Det finns stora synergier och optimeringar i att designa batterier med ett modulärt och skalbart koncept, inte minst för att få upp volymerna i produktionen.
På så sätt vill företaget erbjuda lösningar till ett stort antal tillämpningar på olika marknader. De standardiserade battericellerna ska kunna fungera som byggblock i batterimoduler som kan användas i allt från bilar, lastbilar, bussar och båtar till energilagring i nätet och mycket annat.
Även om Northvolts huvudfokus är storskalig tillverkning av battericeller så planerar företaget också att erbjuda batterimoduler och batteripaket som en extra service.
I februari presenterades en första prototyp av en batterimodul.
– För att modul- och batteripackar ska fungera och vara säkra krävs cellbalansering och övervakning. Vi utvecklar ett eget BMS-system för att ha bättre möjlighet att optimera livstid och funktionalitet av batterisystemen, förklarar Jesper Wigardt, och förtydligar:
Northvolt i korthet |
I oktober är det ett år sedan det blev klart att svenska Northvolt ska bygga en storskalig fabrik, kallad Northvolt Ett, för tillverkning av litiumjonceller i Skellefteå samt en demonstrations- och forskningsanläggning i Västerås, kallad Northvolts Labs. Peter Carlsson – tidigare logistikchefen på Tesla – leder jätteprojektet. I Västerås ska Northvolt kvalificera och industrialisera sina produkter tillsammans med kunder. Forskningsanläggningen började byggas strax innan sommaren i år. Den beräknas skapa 300 till 400 jobb på fem års sikt och kosta runt en miljard kronor att färdigställa. Även Northvolt Ett har börjat byggas. I juni fick företaget miljötillstånd för jättefabriken i Skellefteå som ska byggs i fyra steg, där varje delsteg får en batterikapacitet om 8 GWh per år. År 2023 ska fabriken vara helt färdigbyggd. Målet är att bli Europas största batterifabrik som på 400 000 kvadratmeter kan producera 32 GWh årligen, vilket motsvarar närmare en halv miljon elbilar i kapacitet. Fabriken i Skellefteå beräknas skapa mellan 2000 och 2500 jobb och kosta cirka 30 miljarder kronor, varav lejonparten ännu inte säkrats. Hittills har Northvolt fått in drygt en miljard, som ska gå till att bygga forskningsanläggningen i Västerås. Företaget har garanterats motsvarande 520 miljoner kronor i lån från Europeiska Investeringsbanken medan Energimyndigheten gett ett stöd på 146 miljoner kronor. Bland annat Scania, ABB, Siemens, Skellefteå Kraft och Vestas har satsat drygt 100 miljoner kronor vardera. |
– En battericelltillverkare har en oerhört bra möjlighet att utveckla och optimera sitt eget BMS, eftersom det finns väldigt mycket kunskap och data från tillverkningsprocessen som kan användas för att förbättra slutapplikationen.
BMS är kort för Battery Management System.
Huvudfokus för Northvolt är som sagt battericeller, och kemin som företaget satsar på kallas för NMC, kort för nickel, mangan och kobolt.
Den bygger på ungefär samma råvaror som ingår i dagens elbilsbatterier, men sammansättningen är helt annorlunda. Jämfört med tidigare cellgenerationer kommer Northvolt att använda betydligt mer nickel och klart mindre kobolt i sin konstruktion, vilket ökar energieffektiviteten.
Den högre energieffektiviteten ställer samtidigt extremt hårda krav på utvecklingsarbetet och tillverkningen av battericellerna. Råmaterialet måste exempelvis vara renare än det som används tidigare, medan tillverkningen och slutmonteringen kräver en renhet som Northvolt hävdar närmar sig den vid halvledartillverkning.
Trots att anläggningen i Västerås ännu inte är klar har företaget redan tagit fram en första serie med battericeller som tillverkats av samarbetspartners i Japan.
De cellerna, cirka 50 stycken, var klara i mars och under en pressträff i april berättade Peter Carlsson, vd för Northvolt, att de såg bra ut och höll på att testas.
Några detaljer kring testresultatet eller om fler testceller har tagits fram vill företaget i skrivande stund däremot inte kommentera.